Na budowie trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka trwają ostatnie prace wykończeniowe. Pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą na Woli już we wtorek, 5 marca, wczesnym rankiem. Na tym nie koniec udogodnień komunikacyjnych dla mieszkanek i mieszkańców tej dzielnicy – już 25 marca tramwaje wrócą na Wolską.
Na nowo wybudowanym odcinku torów tramwajowych wykonawca prowadzi obecnie intensywne prace wykończeniowe i porządkowe. Szlifowane są tory i trwa montaż infrastruktury przystankowej. Przez kilka dni szarymi płatami materiału pokrywane były również wszystkie strome tereny zielone wzdłuż trasy. To biodegradowalne maty, zrobione z materiałów z recyklingu, na których – już za parę tygodni – wyrosną łąki kwietne.
Tramwajarzy czeka jeszcze sadzenie bluszczu na ścianach wykopu i posadzenie kolejnych z 94 drzew. W okolicach przystanku przy Redutowej tramwajarze powiększają tereny zielone. Na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew. Tu były kiedyś tory i jezdnia – teraz beton zastąpiony zostanie fragmentem parku.
Pierwsze zmiany już w poniedziałek
Przygotowania do otwarcia nowej trasy wymagają zmian w organizacji komunikacji. Na poniedziałek, 4 marca, tramwajarze zaplanowali demontaż rozjazdu nakładkowego nieopodal przystanku Fort Wola, na którym tramwaje linii 76 zmieniają kierunek jazdy (jeżdżą między Metrem Młociny a Fortem Wola ponieważ dalszy odcinek trasy na ulicy Wolskiej jest nieprzejezdny). Wymaga to wyłączenia ruchu tramwajów na ulicy Powstańców Śląskich i Połczyńskiej od Górczewskiej – właśnie do Fortu Wola.
Prace rozpoczną się ok. godz. 9:30, po porannym szczycie komunikacyjnym i potrwają cały dzień. Wtedy swoje trasy zmienią tramwaje linii 76 oraz autobusy linii zastępczej Z26. Tramwaje 76 będą z Metra Młociny dojeżdżały tylko do pętli Osiedle Górczewska. Ostatni kurs z przystanku Metro Bemowo 07 w kierunku Fortu Wola będzie o godz. 9:42, natomiast ostatni z przystanku Fort Wola 04 w kierunku Metro Młociny o godz. 10:00.
Autobusy linii Z26 będą natomiast kursowały między Metrem Płocka a Osiedlem Górczewska (uwaga, dojadą do przystanków na wysokości ulicy Z. Klemensiewicza). Pierwszy kurs z Metra Płocka w stronę Bemowa będzie o godz. 9:29. Ostatni kurs z krańca Cmentarz Wolski w kierunku Metro Płocka zaplanowano o godz. 9:47 – po tej godzinie autobusy będą jeździły bezpośrednio ulicą Wolską.
Jakimi liniami po Kasprzaka?
Od wtorku 5 marca tramwaje linii 10, 11, 26 i 27 będą jeździły po nowych torach na ulicy Kasprzaka. Planowana częstotliwość to 8 minut w godzinach szczytu i 12 poza nim. „Jedenastka” będzie linią szczytową – tramwaje będą kursowały tylko w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Tramwaje linii 13 będą dojeżdżały do przystanków PKP Wola (Wolska), na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia. Na swojej trasie między Cmentarzem Wolskim a stacją metra Płocka pozostaną autobusy linii zastępczej Z26, tramwaje linii 73 i 76 przestaną kursować.
W drugim etapie, od 25 marca, tramwaje wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej. Tramwaje linii 10 i 11 pozostaną na swoich trasach. Trasa linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Zmienią się trasy linii 26 i 27 – tramwaje pojadą prosto ulicą Wolską, z pominięciem Skierniewickiej i M. Kasprzaka. Przestaną kursować autobusy linii Z26. Z dokładnymi trasami można zapoznać się na stronie WTP.
Jaki będzie tramwaj na Kasprzaka?
Nową trasą będzie można szybko dojechać do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz na stację kolejową Warszawa Wola, gdzie będzie wygodna przesiadka z pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Skorzystają z niej m.in. mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ul. Jana Kazimierza. Do metra krótszą trasą dotrą także tramwaje z Bemowa.
Budowa nowej trasy tramwajowej objęła odcinek o długości niemal 3,5 km. Między Wolską a Skierniewicką zostały wybudowane nowe tory – około 2,3 km. Już istniejące na Wolskiej i na Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostały przełożone do wykopu. Pasażerowie skorzystają tu z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów. Dotyczy to także przystanku w wykopie – Reduta Wolska. W tym miejscu tory tramwajowe zajęły miejsce jezdni. W miejscu rozebranych torów, które były obok tramwajarze powiększają tereny zielone. Na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.
Nie tylko zielone tory
W ramach inwestycji zaplanowano zasadzenie niemal stu nowych drzew. To rodzime gatunki liściaste – klon pospolity, jesion wyniosły, wiąz szypułkowy oraz dąb szypułkowy. Parametry drzew są zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Pojawi się tu także 413 m kw. traw ozdobnych i bylin, a także 6603 m kw. krzewów.
Nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin wyznaczono przy peronach tramwajowych, przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Z kolei drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka i w obrębie inwestycji.
Tory na Kasprzaka, tak jak na Grochowskiej, zostały obsadzone rozchodnikiem. Łączna długość zielonych torowisk wyniesie tu 2,5 km. Betonowe ściany przy przystanku w wykopie u zbiegu Wolskiej i Kasprzaka będą obsadzone pnącymi roślinami.
Inwestycją zajmuje firma Strabag za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinasowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych.