22 mln zł to koszt budowy hali utrzymaniowo-naprawczej, którą 18 maja otwarto w Sochaczewie. W nowoczesnym obiekcie serwisowane będą pojazdy FLIRT, dostarczanych od 2018 r. Kolejom Mazowieckim (KM) przez firmę Stadler.
Obiekt powstał na podstawie umowy, którą KM ze szwajcarskim producentem taboru kolejowego podpisały w czerwcu 2020 r. Budowa hali zlokalizowanej na granicy miasta, na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Sochaczew, trwała rok. Łączna powierzchnia hali to 2,5 tys. m2. Wyposażono ją w dwa tory serwisowe, magazyn, warsztat, pomieszczenie techniczne, zaplecze biurowo-socjalne, infrastrukturę torową, drogową i parking.
Zakres czynności wykonywanych w nowej hali „to prace związane z utrzymaniem pojazdów w poziomach od P1 do P3, a także naprawy bieżące. Jeżeli natomiast pojawi się zapotrzebowanie na naprawy P4 bądź obsługę pojazdów innego typu, to, zgodnie z podpisaną umową, istnieje możliwość rozbudowy hali i rozszerzenia wykonywanych w niej usług” – podają KM.
FLIRT-y w Kolejach Mazowieckich
FLIRT (niem. Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug) to nazwa określająca szybkie, lekkie, innowacyjne pociągi wykorzystywane na trasach regionalnych. Do taboru KM włączane są na podstawie umowy ze Stadlerem o wartości ponad 2 mld zł.
„W naszym parku taborowym mamy już 30 nowoczesnych pojazdów FLIRT serii ER 160. To niemal połowa z realizowanego obecnie kontraktu” – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM. W ostatniej dostawie znajdzie się 16 pojazdów.
W taborze KM od 14 lat eksploatowanych jest także 10 elektryczny zespołów trakcyjnych FLIRT pierwszej generacji, zbudowanych przez Stadler Polska.
„Firma Stadler jest obecna na Mazowszu od 2006 r., kiedy to wygrała pierwszy w Polsce przetarg na dostawę 14. pociągów FLIRT (10 dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska). Aby zrealizować to zamówienie, otwarty został zakład produkcyjny Stadler Polska w Siedlcach. Dzięki temu cały tabor zamówiony przez polskich klientów został wyprodukowany na Mazowszu” – przypominają KM.
Ponadto zakład szwajcarskiego producenta znajduje się także w Środzie Wielkopolskiej, gdzie produkowane są stalowe pudła tramwajów, natomiast w Łodzi funkcjonują dwie placówki serwisowe, w których świadczone są usługi z zakresu utrzymania flot należących do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Intercity.
Siedziba firmy znajduje się Bussnang, we wschodniej Szwajcarii. Funkcjonuje ona od 1962 r., kiedy Ernst Stadler, jej założyciel, wybudował tam pierwszą halę produkcyjną. Obecnie na całym świecie zatrudnia ponad 13 tys. osób. Poza Szwajcarią i Polską posiada oddziały w: Algierii, Niemczech, Włoszech, Norwegii, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Czechach, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, Białorusi.
Koleje Mazowieckie należą do samorządu województwa mazowieckiego. W 2020 r. pociągi z logo KM przewiozły około 42 mln osób (danych za rok ubiegły spółka nie podaje). W ciągu doby na mazowieckie tory wyjeżdża około 800 pociągów.
Autor: Agata Sumara
Fot. Koleje Mazowieckie