Sektorkolejowy » UTK: Obsługa skarg i reklamacji pasażerów w transporcie kolejowym

UTK: Obsługa skarg i reklamacji pasażerów w transporcie kolejowym

pzez Damian

Z kolei korzysta coraz więcej podróżnych. To powoduje, że również skarg na realizację usług przewozowych pojawia się więcej. Pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego rozmawiali z podmiotami rynku kolejowego o doświadczeniach w obsłudze skarg i reklamacji. Spotkanie odbyło się 3 kwietnia.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego sprawuje nadzór nad przestrzeganiem praw pasażerów przez podmioty funkcjonujące na kolejowym rynku przewozu osób. Weryfikuje, czy skargi i reklamacje podróżnych są przez nich rozpatrywane prawidłowo.

Pracownicy UTK spotkali się z ponad 50 przedstawicielami przewoźników oraz zarządców dworców i infrastruktury. Spotkanie miało charakter warsztatowy. Otworzył je Wiceprezes UTK ds. regulacji Marcin Trela. Podkreślił, że to właśnie pracownicy, którzy obsługują zgłoszenia pasażerskie oraz infolinie stanowią pierwszą linię kontaktu z pasażerami.

Dyskusja dotyczyła najczęściej spotykanych problemów w kontakcie z podróżnymi. Pracownicy UTK wskazali tematy, które wymagają szczególnej uwagi i wyjaśnienia pasażerom. Zaprezentowane zostały propozycje rozwiązań, które warto wdrożyć w procesach obsługi skarg i reklamacji, jak również w sposobach publikacji informacji na stronach internetowych.

W spotkaniu uczestniczyła również Joanna Marcinkowska, Rzecznik Praw Pasażera Kolei. Opowiedziała ona o działalności Rzecznika oraz przedstawiła ciekawe przypadki rozpatrywanych spraw.

Skargi do Prezesa UTK

Skargi na sposób prowadzenia spraw związanych z przewozami pasażerskimi trafiają do Prezesa UTK. Zgłoszenia podróżnych dotyczą między innymi:

  • nieprawidłowej oceny stanu faktycznego przez podmiot kolejowy,
  • braku odpowiedzi na reklamację w terminie, który wynika z przepisów,
  • błędów formalnych w decyzjach reklamacyjnych lub odpowiedziach skargowych.

Zadaniem Prezesa UTK jest ochrona słabszej strony umowy przewozu – są nią podróżni. Skargi pasażerów, które wpływają do Prezesa UTK, dotyczą m.in. komfortu podróży, informacji pasażerskiej, dostępności przewozu dla osób ze specjalnymi potrzebami, rozkładów jazdy czy funkcjonowania systemów sprzedaży biletów.

Zmiany w prawie

Od 7 czerwca 2023 r. obowiązuje rozporządzenie (UE) nr 2021/782. Wprowadziło ono m.in.:

  • nowe zasady wypłacania odszkodowań za opóźniony pociąg,
  • nowe zasady sprzedaży wspólnych biletów przez przewoźników,
  • poprawę sytuacji podróżnych z niepełnosprawnościami,
  • zmiany w usłudze przewozu rowerów.

Wzrost liczby skarg

W 2024 r. do Prezesa UTK wpłynęło 2180 zapytań, skarg i wniosków pasażerskich. Jest to najwyższa liczba zarejestrowanych spraw rocznie w historii UTK. W stosunku do roku 2023 to wzrost o ponad 20%.

Wzrost liczby prowadzonych spraw wiąże się z coraz większym zainteresowaniem transportem kolejowym oraz rekordami przewozowymi, które przewoźnicy pasażerscy odnotowali w 2024 r.

Źródło: UTK

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz