Alstom i DB Cargo Polska podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy tworzeniu nowoczesnego centrum serwisowego lokomotyw w Rybniku. Planowana inwestycja ma wzmocnić potencjał utrzymania taboru i odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku transportu intermodalnego.
W środę 24 września 2025 r. podczas 16. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO Alstom ogłosił zamiar utworzenia centrum serwisowego w Rybniku. Obiekt, przygotowany we współpracy z DB Cargo Polska, ma zostać wyposażony w stanowiska do obsługi lokomotyw i uzupełnić kompetencje zakładu w Toruniu, gdzie serwisowane są pojazdy Traxx. Dzięki tej inwestycji firma zamierza wzmocnić zdolności serwisowe i skutecznie odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie na kompleksowe usługi utrzymania.
Odpowiedź na rozwój transportu intermodalnego
W ciągu ostatnich dwóch lat Alstom zawarł umowy z polskimi przewoźnikami na dostawę 61 lokomotyw Traxx Universal trzeciej generacji. W efekcie w najbliższych latach rosnąć będzie liczba eksploatowanych w Polsce i w korytarzu wschodnim lokomotyw Alstom. Dynamiczny rozwój transportu intermodalnego napędza rosnące zapotrzebowanie operatorów kolejowych na kompleksowe usługi serwisowe, które zapewnią wysoką dostępność i niezawodność floty.
Globalne doświadczenie, lokalne zaplecze
Od 2000 r. Alstom wprowadził do eksploatacji ponad 6 tys. lokomotyw na świecie, a obecnie utrzymuje ponad niemal 2,5 tys. z nich, w tym 600 nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych Traxx. Modułowa platforma umożliwia ich eksploatację zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym, w przewozach krajowych i transgranicznych. Pojazdy pokonują łącznie ponad 300 mln kilometrów rocznie w 20 krajach Europy.
Produkcja lokomotyw odbywa się w zakładzie Alstom w Kassel, natomiast kluczowe komponenty, takie jak nadwozia, powstają we Wrocławiu, co podkreśla znaczenie polskiego zaplecza w globalnym łańcuchu dostaw.
Lokomotywy Traxx wyborem operatorów w Europie Środkowo-Wschodniej
W ostatnich miesiącach lokomotywy Traxx Universal stały się wyborem wielu operatorów w Europie Środkowo-Wschodniej. Alstom realizuje obecnie zamówienia obejmujące m.in. 40 lokomotyw dla spółki OnTrain, 18 dla CLIP Intermodal oraz 3 dla Captrain Polska.
Homologacja tych pojazdów obejmuje, poza Polską, główne korytarze transportowe w Europie – od Francji, Beneluksu, Szwecji i Niemiec, przez Austrię, Włochy, Czechy i Słowację, po Węgry, Słowenię, Chorwację i Serbię.
Fot. Alstom
Zobacz również: