Sektorkolejowy » Towary na tory, czyli rewitalizacja linii kolejowej nr 319 za 60 mln zł – umowa podpisana

Towary na tory, czyli rewitalizacja linii kolejowej nr 319 za 60 mln zł – umowa podpisana

pzez DamianM

Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” i TORHAMER zawarli kontrakt z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei (DSDiK) na rewitalizację blisko 17-kilometrowego odcinka linii kolejowej Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki Dzierżoniowskie. Wykonawcy będą mieli 8 miesięcy na realizację wszystkich prac, a trasa zyska status towarowej – przystosowanej do obsługi ciężkich składów.

Linia kolejowa nr 319 łączy Strzelin z Łagiewnikami, umożliwiając bezpośredni wywóz surowców w kierunku północnym i zachodnim. Jej znaczenie wykracza jednak poza lokalny transport. Odcinek ze Strzelina do Kamieńca Ząbkowickiego na międzynarodowej trasie Wrocław – Praga pozostaje jednotorowy, co znacząco ogranicza przepustowość. Reaktywowana linia pozwoli pociągom towarowym ominąć ten newralgiczny punkt obciążony intensywnym ruchem pasażerskim.

To ważny projekt, który jednocześnie pozwoli odciążyć drogi, którymi obecnie transportowane jest kruszywo oraz stanowi ważny element rozbudowy sieci kolejowej w regionie – wskazywał Michał Rado, wicemarszałek woj. dolnośląskiego.

Przywrócenie trasy zwiększy możliwości obsługi kamieniołomów oraz innych nadawców ładunków w południowej części województwa. Przeniesienie części przewozów towarowych na kolej znacząco odciąży lokalne drogi.

Po zakończeniu wszystkich prac Łagiewniki i Strzelin odzyskają status węzłów kolejowych. Choć projekt realizowany jest pod kątem ruchu towarowego, wicemarszałek woj. dolnośląskiego Wojciech Bochnak nie wyklucza wykorzystania jej  w przyszłości do obsługi przewozów pasażerskich.

Ta linia jest ważna dla samorządów, ale przede wszystkim dla firm. W pierwszej kolejności będą się nią przemieszczać transporty towarowe, ale docelowo możliwe będzie wpięcie jej w sieć połączeń pasażerskich – powiedział Wojciech Bochnak.

8 miesięcy na realizację inwestycji DSDiK

W przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 319 wzięło udział 9 podmiotów. Najkorzystniejsza okazała się oferta złożona przez konsorcjum DOLKOM (lider) – TORHAMER (partner).

To kolejna ważna inwestycja ze środków KPO na Dolnym Śląsku. Dzięki staraniom zarządu województwa rewitalizacja tej ważnej trasy zyskała finansowanie i ma szansę się rozpocząć. Termin realizacji jest ambitny – 8 miesięcy – życzę wszystkim stronom, abyśmy się spotkali w przyszłym roku na odbiorze tej inwestycji – podkreślał Paweł Gancarz, marszałek woj. dolnośląskiego.

Tak termin realizacji inwestycji wynika głównie z konieczności rozliczenia środków unijnych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Środki z KPO musimy rozliczyć do połowy przyszłego roku, dlatego był to dla nas absolutny priorytet. Dzięki oszczędnościom i przesunięciom środków europejskich w najbliższych trzech latach zrewitalizujemy 200 km linii kolejowych – poinformował Mateusz Masłowski, dyrektor DSDiK.

Dolny Śląsk stawia na kolej

Rewitalizacja wpisuje się w konsekwentnie realizowany program przejmowania nieczynnych linii kolejowych przez samorząd województwa. Od 2019 r. Dolny Śląsk przejął ponad 20 odcinków dawnych linii, a na wielu – jak do Sobótki, Karpacza czy Chocianowa – przywrócono po latach ruch pasażerski.

Fot. UMWD

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz