Sektorkolejowy » Torpol modernizuje stację Słupsk za 691 mln zł – perony nr 3 i 4 oddane do użytku

Torpol modernizuje stację Słupsk za 691 mln zł – perony nr 3 i 4 oddane do użytku

pzez DamianM

Na stacji Słupsk podróżni korzystają już z przebudowanego peronu nr 3 oraz nowego peronu nr 4, które zapewniają wygodniejsze wsiadanie do pociągów. Prace przenoszą się teraz na sąsiednie platformy.

Z przebudowanego peronu nr 3 podróżni odjeżdżają w kierunku Szczecina, a od 13 grudnia – po wznowieniu ruchu na zmodernizowanym odcinku Lębork – Słupsk – także w kierunku Trójmiasta. Nowa, jednokrawędziowa platforma nr 4 obsługuje składy jadące do Ustki. Na obu peronach trwają jeszcze prace wykończeniowe.

Wyższe perony ułatwiają wsiadanie do pociągów. Zamontowano ławki, gabloty informacyjne, czytelne oznakowanie i energooszczędne oświetlenie. Wiata na peronie nr 3 wzorowana jest na zabytkowej konstrukcji z peronów nr 1 i 2. Platformy zostały wyposażone w specjalne ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących.

Perony nr 1 i 2 kolejnymi do przebudowy

Docelowo na perony 1-3 prowadzić będą schody oraz windy z przebudowanego przejścia podziemnego. Dostęp do platformy nr 4 zapewniony jest z terenu miejskiego węzła transportowego. Odrestaurowane będą zabytkowe kioski na peronach nr 1 i 2. Zamontowany zostanie nowoczesny system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami informującymi o przyjazdach i odjazdach pociągów.

W ramach modernizacji trwa wymiana torów oraz sieci trakcyjnej. Gotowa jest nastawnia Lokalnego Centrum Sterowania (LCS), skąd prowadzony jest ruch pociągów. Na terenie miasta trwa przebudowa mostu nad rzeką Słupią oraz trzech wiaduktów kolejowych.

Prędkość pociągów wzrośnie 160 km/h

Równolegle trwają prace na odcinku Lębork – Słupsk. Wykonawca wykorzystuje wstrzymanie ruchu pociągów (5 września – 13 grudnia) do przebudowy stacji Pogorzelice i Jezierzyce Słupskie, budowy wiaduktów w Damnicy, Potęgowie i Jezierzycach oraz drugiego toru. Powstają również nowe przystanki w Runowie, Siemianicach i Łebieniu, zwiększające dostęp do kolei.

Po zakończeniu modernizacji trasy Lębork – Słupsk oraz Gdynia Chylonia – Lębork (realizacja zaplanowana na lata 2026-2029) pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży między Gdynią a Słupskiem dla najszybszych pociągów ulegnie skróceniu o 15 min. Po wdrożeniu systemu ETCS możliwe będzie podniesienie prędkości do 200 km/h.

Wartość robót na odcinku Lębork – Słupsk wynosi 1,579 mld zł brutto. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na listopad 2026 r. Projekt realizowany jest ze środków POIiŚ 2014-2020 oraz programu FEnIKS 2021-2027.

Fot. PLK

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz