Zielone Nagrody Kolejowe są już stałym elementem Kongresu Kolejowego. Każdego roku nagrodą wyróżniane są firmy i osoby, które szczególnie wyróżniły się swoimi działaniami na rzecz zbliżania branży szynowej ku ekologii. Podczas 15. edycji Kongresu wśród laureatów znalazła się technologia Contrack.
Contrack to technologia prefabrykacji kluczowych elementów infrastruktury tramwajowej: rozjazdów, nietypowych przejazdów, łuków i całych układów drogowo-tramwajowych, która nie tylko podnosi jakość początkową produktu, ale też znacznie skraca czas zabudowy – nawet do trybu weekendowego (72 h). Przeniesienie procesu produkcyjnego z placu budowy do fabryki przynosi znacznie więcej korzyści, także dla środowiska.
Zielona prefabrykacja infrastruktury szynowej?
Zalety zastosowania technologii Contrack widać już na etapie planowania. Warunki fabryczne pozwalają precyzyjnie określić zapotrzebowanie materiału, nie pozostawiając nadmiernych odpadów typowych na budowie, ograniczając kilometraż wykonywany przez dostawców materiałów.
Z technologią Contrack możemy wybrać lokalnego dostawcę mieszanki betonowej, oddalonego od fabryki zaledwie o kilka kilometrów. Dzięki temu maszyny z mieszanką nie muszą tygodniami krążyć po centrach miast, spowalniając i tak utrudniony budową ruch, by wykonać kolejne warstwy nawierzchni. Już nawet na tym etapie ograniczamy koszt społeczny i emisyjność spalin. – mówi Grzegorz Leszczyński, prezes KZN Contrack.
Szybka zabudowa to mniejszy koszt społeczny
Koszt społeczny powodowany przez zabudowę kluczowej infrastruktury ponoszą zarówno mieszkańcy, jak i zarządcy miast. To konieczność organizacji objazdów i komunikacji zastępczej, utrudnione dostawy do firm i instytucji oraz koszt gospodarczy. Mieszkańcy nierzadko na czas utrudnień rezygnują z komunikacji miejskiej na rzecz aut, tracą w korkach całe godziny, narażeni na długotrwałą zwiększoną emisję nie tylko CO2, ale też hałasu.
Prefabrykaty Contrack to gotowy produkt, który po dostarczeniu na miejsce może być zabudowany nawet w trybie weekendowym. Likwidujemy w ten sposób m.in. problem długotrwałego paraliżu ruchu, szczególnie w punktach łączących ruch tramwajowy i samochodowy. Opracowana przez nas technologia umożliwia wymianę części stalowej bez naruszania nawierzchni betonowej. Dotychczas remonty wymagały ponawiania wielotygodniowego wytwarzania warstw betonu. Wykorzystujemy zatem wyprodukowaną nawierzchnię do maksimum. – dodaje Grzegorz Leszczyński.
Kongres Kolejowy wpisuje się w kalendarz spotkań polskiej branży szynowej, gromadząc przedstawicieli wiodących firm, ekspertów, polityków i decydentów odpowiedzialnych za przyszłość infrastruktury. Stanowi płaszczyznę do rewizji branży i zachodzących w niej zmian oraz wyznaczania dalszych kierunków rozwoju.
Cieszymy się, że nasza technologia została ponownie zauważona. Dziękujemy za nagrodę i wierzymy, że przyznanie jej właśnie Contrack-owi, nada nowy tor ekologicznemu myśleniu w branży infrastruktury szynowej. – podsumowuje prezes KZN Contrack.