Sektorkolejowy » Tarcze TBM Jadwiga i Kinga drążą tunele pod Pisarzową. Europejscy kolejarze wizytowali budowę

Tarcze TBM Jadwiga i Kinga drążą tunele pod Pisarzową. Europejscy kolejarze wizytowali budowę

pzez DamianM

Ponad 2,2 tys. m tuneli wydrążyły już dwie potężne tarcze TBM (ang. Tunnel Boring Machine) w ramach modernizacji linii kolejowej 104. Połączą one stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce. Największą inwestycję Polskich Linii Kolejowych (PLK) na południu kraju, wizytowali uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego.

Mniejsza z maszyn, 170-metrowa tarcza TBM Kinga o wadze 900 ton, jako pierwsza rozpoczęła drążenie tunelu ewakuacyjnego. Do tej pory wydrążyła już ponad 1,6 tys. m z docelowych 3,75 tys. m podziemnej budowli, która będzie biegła równolegle do głównego tunelu dla pociągów.

Potężniejsza Jadwiga, ważąca blisko 2,5 tys. ton, drąży tunel o średnicy niemal 11 m – od czerwca maszyna wwierciła się na niemal 600 m w głąb górotworu. Obie tarcze codziennie zwiększają dystans, realizując jeden z kluczowych etapów modernizacji linii Chabówka – Nowy Sącz.

Budowa torów w zupełnie nowym miejscu, z wykorzystaniem wielu obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i tunele, to ogromne przedsięwzięcie, które stawia przed nami i wykonawcami wiele wyzwań. Skala skomplikowania technicznego inwestycji wymaga od nas stosowania wielu nowatorskich rozwiązań. Chętnie dzielimy się doświadczeniami z kolejarzami i inżynierami z całej Europy – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji w PLK SA.

Za kompleksową realizację prac budowlanych ‎na linii ‎kolejowej nr 104 – odcinek D Limanowa – bocznica Klęczany odpowiada konsorcjum firm Budimex, ‎Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt oraz Gülermak. Wartość inwestycji to 2,37 mld zł brutto.

Podłęże-Piekiełko, czyli nowa kolejowa rzeczywistość na południu Polski

Budowa tuneli w Męcinie stanowi kluczowy element modernizacji linii 104 na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Nowy przebieg trasy, wykorzystujący tunele, estakady i wiadukty, pozwoli pociągom osiągnąć prędkość do 160 km/h. Obecnie prace budowlane w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” realizowane są na pięciu odcinkach, a PLK prowadzi postępowania przetargowe na 3 kolejne fragmenty:

Cały projekt zakłada modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Inwestycja stworzy nowe połączenie między Krakowem a Podhalem i Sądecczyzną – najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 min, a podróż do Zakopanego zajmie blisko 90 min.

Fot. PLK

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz