Zgodnie z zapowiedziami zarządcy infrastruktury, 22 grudnia 2023 roku, pociągi wznowiły kursowanie na zmodernizowanej linii kolejowej nr 99, a stacja w Zakopanem znów tętni turystycznym życiem. Ten istotny krok rozwoju infrastruktury kolejowej otwiera przed podróżnymi nowe możliwości, poprawiając połączenia i skracając czas podróży.
Obecnie pasażerowie mają dostęp do jednokrawędziowego peronu nr 1 oraz dwukrawędziowego peron nr 2 na dworcu kolejowym. Mimo potężnego zaangażowania w realizację projektu wielu firm i podmiotów, z uwagi na liczne przeciwności losu, nie udało się zrealizować prac w pełnym zakresie. W planach jest nadal budowa dwukrawędziowego peronu nr 3 oraz jednokrawędziowego peronu nr 4, który zostanie usytuowany tuż przy wielopoziomowym parkingu.
Zgodnie z opublikowanym rozkładem jazdy, najkrótszy czas podróży pociągiem PKP Intercity między Krakowem a Zakopanem wyniesie około 150 minut.
Dotychczas, z powodu prac modernizacyjnych na trasie Kraków – Zakopane, bezpośrednie połączenia pociągiem do stolicy Tatr były dostępne jedynie w okresie wakacji i ferii zimowych. Od dziś do rozkładu powraca 5 całorocznych połączeń do Zakopanego oraz 2 sezonowe.
Mieszkańcy Trójmiasta mogą korzystać z pociągów TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy, aby dotrzeć do stolicy Tatr. Z Warszawy dostępne są 2 pociągi wyruszające z Trójmiasta, a także składy EIC Tatry oraz IC Karłowicz, z postojem m.in. w Kielcach. Pociąg EIC Tatry pokona trasę ze stolicy do Zakopanego w 4 godziny i 53 minuty, co oznacza skrócenie czasu podróży o ponad 50 minut w porównaniu z poprzednim rozkładem jazdy.
Trasa została dostosowana do prędkości maksymalnej pociągów: 100 km/h dla linii 97 Skawina – Sucha Beskidzka, 98 Sucha Beskidzka – Chabówka, oraz 120 km/h dla linii 99 Chabówka – Zakopane. Cała modernizacja – kosztowny projekt o wartości ponad 1,4 mld zł netto – zastała współfinansowana ze środków unijnych. Stanowi to milowy krok w rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej.
Prace na kolejowej Zakopiance miały na celu przede wszystkim skrócenie czasu podróży oraz poprawę bezpieczeństwa. W ramach tych działań modernizowano ponad 100 km torów, zamontowano 130 nowych rozjazdów, a także poddano renowacji 300 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty i przepusty. Dodatkowo, w Chabówce powstała nowa łącznica kolejowa, co eliminuje konieczność zmiany kierunku jazdy. Skutkuje to skróceniem podróży o blisko 15 minut.
Modernizacja objęła także 28 stacji i przystanków. Nowe przystanki powstały w miejscowościach Białaj Niźna, Poronin- Misiagi, Chabówka-Stadion.
Cały proces modernizacyjny wpisuje się w ramy projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację tych działań przeznaczono ponad 1,4 mld zł netto. Warto zaznaczyć, że projekt jest wspófinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Otwarcie trasy to sukces wielu podmiotów, niewątpliwie jednak ogromne gratulacje i wyrazy uznania należą się Grupie ZUE oraz Podwykonawcom. Pokazali, że dzięki determinacji pociąg może wrócić na swe kolejowe tory.