Sektorkolejowy » Rozpoczęła się modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania

Rozpoczęła się modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania

pzez Damian

Zgodnie z zapowiedziami i przedstawionym harmonogramem dziś oficjalnie rozpoczęła się budowa kolejowej obwodnicy Poznania. Na szlaku z Piątkowa do Kiekrza uzyskano zamknięcia torowe, a na pozostałych planowanych do realizacji odcinkach, trwa opracowywanie dokumentacji projektowych. Realizacja inwestycji planowana jest do końca 2027 roku.

W maju br. minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślał ważną rolę transformacji ruchu kolejowego w węźle poznańskim. Z kolei Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak zwracał uwagę na możliwości rozszerzania oferty transportu zbiorowego dzięki wykorzystaniu infrastruktury kolejowej. Mocno opóźniona przebudowa poznańskiego węzła kolejowego, po długich latach analiz, przygotowań, niepewności, braku finansowania, weryfikacjach słuszności jej realizacji – dziś oficjalnie się rozpoczęła.

Przypomnijmy, 27 maja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę zarówno na opracowanie projektów wykonawczych, jak i wykonanie prac budowlanych w ramach projektu „Prace na towarowej obwodnicy Poznania”. Chodzi zatem o przystosowanie towarowej obwodnicy do przejazdów pasażerskich. Inwestycję wartą ok. 1,4 mld zł (netto) realizować mają Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. – jako lider, Alusta S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o. – jako partnerzy. Inwestor zapowiadał początek prac na drugą połowę lipca br., które objąć miały tory na odcinkach Poznań Piątkowo – Kiekrz oraz Zieliniec – Koziegłowy. Na szlaku z Piątkowa do Kiekrza uzyskano zamknięcia torowe, a na pozostałych planowanych do realizacji odcinkach, trwa opracowywanie dokumentacji projektowych.

Całość prac to przebudowa ok. 70 km torów. Powstanie w ten sposób nowy system komunikacji, zapewniający mieszkańcom wygodniejsze podróże w obrębie poznańskiej aglomeracji i sąsiednich miejscowości. Planowana jest modernizacja przystanku w Nowej Wsi (ul. Szumana) oraz budowa siedmiu nowych przystanków, tj. w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) oraz przy ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole). W ramach prac ma zostać wyremontowana estakada kolejowa nad Wartą, a także powstać ma nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo.

Mieszkańcy Poznania i okolic, szczególnie ci zmagający się na co dzień z dojazdami do stolicy regionu, rozumieją wagę planów, które już dziś zaczynają się spełniać. Zanim postępy prac będą zauważalne, sporo wody w Warcie upłynie, ale światełko w tunelu już widać. Według zapowiedzi roboty nie będą negatywnie wpływać na normalny ruch pociągów, co z kolei dla zmęczonych remontami mieszkańców Poznania jest niezwykle ważną informacją.

Autor: AF
Fot. JBCrew

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz