PKP Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują działania na rzecz podniesienia parametrów eksploatacyjnych linii kolejowych dla składów towarowych. W efekcie wzrosła średnia prędkość handlowa, co przekłada się na wydajniejszą obsługę kluczowych korytarzy transportowych.
Skokowy wzrost prędkości handlowej w segmencie cargo
Grudzień 2024 r. przyniósł istotne zmiany w funkcjonowaniu kolejowego transportu towarowego w Polsce. PKP PLK podniosły parametry eksploatacyjne dla pociągów cargo na blisko 1500 toro-kilometrach linii. W rezultacie średnia prędkość handlowa składów towarowych wzrosła do 34 km/h, co oznacza przyrost aż o 2 km/h w porównaniu 2023 r. Jeszcze lepsze wyniki osiągają pociągi intermodalne, które obecnie poruszają się ze średnią prędkością handlową wynoszącą 41 km/h.
Kluczowe korytarze transportowe z nowymi możliwościami
Usprawnienia obejmują kluczowe połączenia istotne dla gospodarki krajowej, w tym linie kolejowe między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem oraz Warszawą a Białymstokiem. Modernizacje tych odcinków przekładają się bezpośrednio na sprawniejszą obsługę logistyczną polskich portów oraz usprawnienie transportu na osi wschód-zachód.
Na średnią prędkość pociągów towarowych mają wpływ parametry eksploatacyjne toru danej linii kolejowej. Podniesienie średniej prędkości o 1 km/h to duże wyzwanie, osiągalne dzięki skutecznej realizacji inwestycji i prac utrzymaniowych – podkreśla Krzysztof Waszkiewicz, członek zarządu PKP PLK odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury.
Plany na kolejne lata
Zarządca infrastruktury nie poprzestaje na dotychczasowych osiągnięciach. W planach są kolejne istotne zadania inwestycyjne, których realizacja ma przełożyć się na dalszą poprawę parametrów sieci kolejowej. Szczególnie ważne będą prace na linii Skierniewice–Łuków oraz Ełk–Białystok, które mają przyczynić się do ponownego wzrostu średniej prędkości handlowej dla przewozów towarowych.
Wpływ na gospodarkę i konkurencyjność transportu
Systematyczne zwiększanie parametrów eksploatacyjnych, obejmujących prędkość, dopuszczalne naciski na oś oraz skrajnię taboru, ma kluczowe znaczenie dla sektora kolejowych przewozów towarowych. Transport ten charakteryzuje się większą złożonością operacyjną niż przewozy pasażerskie, a każda poprawa efektywności przekłada się na wymierne korzyści ekonomiczne.
Wyższe parametry techniczne linii kolejowych umożliwiają sprawniejszą obsługę logistyczną portów, co wzmacnia pozycję Polski jako ważnego hubu transportowego w regionie. Jednocześnie poprawa efektywności połączeń na osi wschód-zachód wspiera integrację polskiego systemu transportowego z siecią europejską.
Trwający proces modernizacji infrastruktury kolejowej stanowi fundament budowania nowoczesnego systemu transportowego, odpowiadającego na rosnące potrzeby logistyczne polskiej gospodarki i wymogi współczesnego łańcucha dostaw.
Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejowy – zdjęcie poglądowe
Sprawdź również: