Dążenie do neutralności klimatycznej, zgodnie z wymogami UE, jest koniecznością. Proces ten odbywać musi się etapami, stopniowo obejmując kolejne sektory zgodnie z ustawą o elektromobilności. Usługi w transporcie zbiorowym od 2028 roku powinny być świadczone z wykorzystaniem przynajmniej 30% pojazdów zeroemisyjnych (dot. gmin liczących przynajmniej 50 tys. mieszkańców). Samorządy muszą zainwestować w nowy tabor, alternatywą dla najpopularniejszych w tej chwili autobusów elektrycznych mogą być pojazdy wodorowe. Transformacji energetycznej z wykorzystaniem technologii wodorowych poświęcona jest Poznańska Konferencja H2 „Wodór paliwem przyszłości w transporcie zbiorowym”.
We wtorek 12 listopada br. rozpocznie się zapowiadane od kilku miesięcy spotkanie środowisk akademickich, samorządowych, biznesowych tj. producentów taboru miejskiego i regionalnego, producentów wodoru, przewoźników i operatorów transportu zbiorowego, czyli Poznańska Konferencja Wodorowa H2. Organizatorem wydarzenia jest poznański oddział SITK RP, wspierane naukowo przez Politechnikę Poznańską. Z uwagi na rangę poruszanego tematu patronat honorowy nad wydarzeniem objęli m.in. Dariusz Klimczak (Minister Infrastruktury), Marek Woźniak (Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Jan Grabkowski (Starosta Poznański), Jacek Jaśkowiak (Prezydent Miasta Poznania), prof. dr hab. Teofil Jesionowski (Rektor Politechniki Poznańskiej) oraz Jacek Paś (Prezes Zarządu Krajowego SITK RP).
Wielkopolska wodorem stoi
Wobec wchodzących w życie regulacji i przepisów, popyt na paliwo wodorowe w najbliższych latach znacząco wzrośnie. Jednym z takich przepisów jest system handlu emisjami – ETS 2, który ma obowiązywać od stycznia 2027 roku, obejmować będzie także transport drogowy z silnikami spalinowymi, co bezpośrednio przełoży się również na opłaty za emisję gazów cieplarnianych, właśnie w transporcie. Polska, która jest dziś jednym z większych producentów wodoru, pozyskuje go jednak głównie z gazu ziemnego, co wiąże się z dość wysoką emisją CO2. Wymagania unijne obligują do stopniowego zastępowania tak pozyskiwanego wodoru (tzw. „szarego”), wodorem zeroemisyjnym (tzw. „zielonym”), co powinno nastąpić do 2030 roku. Wszytko to sprawia, że transformacja energetyczna jest kosztownym – wymagającym sporych inwestycji wyzwaniem, łączącym się także z koniecznością nowych regulacji w przepisach.
Jak zapowiadają organizatorzy Konferencji dyskusje, prelekcje i wymiany doświadczeń obejmą szereg zagadnień, w tym perspektywy wykorzystania wodoru w transporcie zbiorowym, jego produkcję, planowane regulacje prawne w zakresie produkcji, przesyłu lub transportu, magazynowaniu oraz zagadnienia bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów i stacji tankowanie oraz przepisów przeciwpożarowych. Dokonująca się wręcz rewolucyjna zmiana budzi szereg pytań i wątpliwości, związanych z dekarbonizacją transportu zbiorowego, swoje oczekiwania i obawy mają organizatorzy transportu zbiorowego, operatorzy i przewoźnicy, rodzą się pytania o kierunek rozwoju komunikacji miejskiej regionalnej i kolejowej oraz o to, czy samorządy bez wsparcia w postaci dotacji stać będzie na wykorzystanie np. wodoru w transporcie zbiorowym. Wszystkie te wątpliwości mają wybrzmieć w trakcie Konferencji, na zorganizowanej w drugim dniu jej trwania – debacie.
Poznań jest doskonałym miejscem na dyskusję na temat wykorzystania wodoru. Wielkopolska jest jednym z regionów wyróżnionych przez Komisję Europejską tytułem Regionalnej Doliny Innowacji (ang. Regional Innovation Valleys), tytuł ten został przyznany podczas 161. sesji plenarnej Europejskiego Komitetu Regionów, za: „Zmniejszenie uzależnienia od paliw kopalnych, w szczególności z zakresie rozwoju gospodarki wodorowej.” Zarząd Województwa Wielkopolskiego przyjął bowiem już w kwietniu 2023 r. tzw. „Strategię rozwoju Wielkopolski wodorowej do 2030 r. z perspektywą do roku 2040”. W dokumencie tym mowa m.in. o planowanym w regionie ekosystemie wodorowym, opartym na produkcji wodoru odnawialnego, którego to ekosystemu potencjał może być wykorzystany zarówno w rolnictwie, przemyśle, jak i transporcie.
Nie są to jedynie mrzonki, czy dalekosiężne plany. Infrastrukturę wodorową rozwija chociażby Port Lotniczy Ławica, biorący udział w m.in. zadaniu projektowanym pod nazwą BSR Hydrogen Air Transport. Na poznańskim lotnisku ma także powstać w najbliższych latach stacja produkcji i przechowywania ekologicznego paliwa, którego sprzedaż może stać się jednym z największych źródeł przychodów Ławicy. Wielkopolska może się też poszczycić wdrażaniem wykorzystania wodoru w transporcie publicznym – np. w Koninie od 2021 r. eksploatowany jest na regularnej linii autobus wodorowy SOLARIS 12 Urbino hydrogen (pierwszy autobus wodorowy w miejskiej komunikacji w Polsce), a MPK Poznań w 2022 r. podpisało umowę na zakup 25 autobusów właśnie – 12 Urbino Hydrogen. Wielkopolska wodorem stoi, można by rzec.
INFORMACJE OGÓLNE O KONFERENCJI:
• Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział Poznań przy merytorycznym wsparciu Politechniki Poznańskiej.
• Wydarzenie odbędzie się w Hotelu Mercure, ul. Roosevelta 20 w Poznaniu.
• Konferencja adresowana jest do środowisk akademickich, biur konsultingowych, administracji zarządzających rozwojem transportu w instytucjach samorządowych, producentów taboru komunikacji miejskiej i regionalnej, producentów i dystrybutorów wodoru, jak również organizatorów i operatorów transportu.
• Przewodniczącym Komitetu Naukowego Konferencji jest prof. dr hab. Jacek Pielecha,
• Szefem sekretariatu Komitetu Naukowego (KN) jest prof. dr hab. Łukasz Rymaniak,
• Przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego (KO) jest mgr Wojciech Tulibacki,
• Uczestnicy mogą prezentować tematy do dyskusji wraz z publikacją w czasopismie Combustion Engines – opłatę za publikację artykułów zaakceptowanych do druku ponosi Organizator,
• Patronat medialny sprawuje portal SektorKolejowy.pl
Link do wydarzenia na platformie LinkedIn.
AF