Sektorkolejowy » Podpisano umowę na modernizację linii kolejowej nr 8 Kraków – Tunel

Podpisano umowę na modernizację linii kolejowej nr 8 Kraków – Tunel

pzez Damian

Do 120 km/h wzrośnie prędkość pociągów na fragmentach linii kolejowej nr 8 między Krakowem Głównym a Tunelem. Modernizacja obejmie wymianę torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem, co poprawi przepustowość, skróci czas przejazdu o 3 minuty i zapewni podróżnym nowoczesne perony. Inwestycja jest realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Podpisana została umowa na prace budowlane na odcinku Kraków Główny – Tunel. Zadanie, warte ponad 105 mln zł netto, wykona firma PORR S.A., która ma 12 miesięcy na przygotowanie projektów i realizację robót. Modernizacja ma zwiększyć możliwości obsługi pociągów oraz poprawić dostępność kolei na trasie łączącej Kraków z Kielcami, Łodzią i Warszawą.

Z linii kolejowej nr 8 codziennie korzystają tysiące pasażerów podróżujących pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi. Celem prowadzonych prac jest unowocześnienie oraz dostosowanie tej trasy do rosnącego zapotrzebowania na przewozy – mówi Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.

Zakres robót obejmuje wymianę fragmentów torów i rozjazdów, modernizację 6 przejazdów kolejowo-drogowych, przebudowę elementów sieci trakcyjnej oraz wymianę urządzeń sterowania ruchem. Dzięki temu zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości, a maksymalna prędkość na wybranych odcinkach wzrośnie do 120 km/h.

Nowoczesne perony dla podróżnych
Projekt zakłada także budowę nowego peronu na stacji Miechów oraz modernizację peronów w Smrokowie i krakowskich Batowicach. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie LED i tablice informacyjne. Opcjonalnie przewidziano również budowę dodatkowego peronu na przystanku w Zastowie z wydłużeniem kładki nad torami.

Równoległe prace nad systemem sterowania ruchem
PLK S.A. prowadzi także modernizację systemu sterowania ruchem pociągów na linii nr 8. Instalowane są nowoczesne urządzenia, kable i światłowody, co umożliwi zdalne zarządzanie ruchem na stacjach od Krakowa Batowic po Zastów.

Oba projekty są współfinansowane z KPO i mają na celu poprawę parametrów sieci kolejowej, zwiększenie bezpieczeństwa oraz ograniczenie ryzyka awarii na jednym z kluczowych odcinków dla przewozów pasażerskich i towarowych.

Fot. PLK

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz