W Urzędzie Transportu Kolejowego spotkała się Rada do spraw transportu kolejowego. Była to okazja do podsumowania mijającego roku, ale przede wszystkim do rozmów o planach na 2025 r. Spotkanie Rady, która działa przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego, odbyło się 19 grudnia.
Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, podsumował działania Urzędu w mijającym roku. Do najważniejszych wydarzeń zaliczył m.in. konferencję „ETCS Limited Supervision – bezpieczeństwo, interoperacyjność i cyfryzacja” czy VIII Konferencję Kultury Bezpieczeństwa. Dla całego środowiska ważne były też zmiany, które wiążą się z weryfikacją wyszkolenia maszynistów. Od stycznia tego roku egzaminy na pierwsze świadectwo maszynisty odbywają się w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM). CEMM odwiedziło w tym roku wielu gości – odbyły się tam spotkania z Komisją Europejską, przedstawicielami rządu, a także Sejmową Komisją Infrastruktury. Był to rok, w którym rozwijała się idea Just Culture. Zapoczątkował ją Urząd Lotnictwa Cywilnego, a do współpracy w tym obszarze włączył się także UTK.
Plany na 2025
Urząd Transportu Kolejowego pracuje nad Generatorem Informacji Bezpieczeństwa Kolejowego (GIBK). Ten projekt dotyczy budowy modułowego systemu teleinformatycznego, który wspomaga zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym.
System będzie realizował 6 kluczowych e-usług, które będą wspierać procesy związane z bezpieczeństwem kolejowym:
- rejestracja i analiza zdarzeń kolejowych, wraz ze wsparciem dla pracy komisji kolejowych i nadzorem nad prowadzonymi przez komisje kolejowe postępowaniami,
- e-kontrole – wsparcie dla prowadzenia działań kontrolnych,
- publikowanie oraz monitorowanie realizacji zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych wraz z mechanizmami alertów bezpieczeństwa,
- sprawozdawczość w zakresie bezpieczeństwa,
- rejestracja i nadzór nad zestawami kołowymi oraz ich cyklem życia,
- Wsparcie przeprowadzania analiz ryzyka i oceny znaczenia zmian.
GIBK będzie integrował dane z wielu źródeł i rejestrów, umożliwiając ich wielowymiarową analizę przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych. Będą one wspierane przez sztuczną inteligencję. System zapewni kompleksową cyfryzację procesów związanych z bezpieczeństwem kolejowym oraz dostarczy narzędzi do proaktywnego identyfikowania potencjalnych zagrożeń – wyjaśnił ideę projektu dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
Wdrożenie systemu przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, ponieważ usprawni procesy i zapewni szybki dostępu do wysokiej jakości informacji dla uczestników rynku kolejowego.
Chcemy żeby projekt był realizowany w ramach Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027. Przygotowujemy obecnie studium wykonalności oraz opis założeń projektu informatycznego, które są niezbędne do złożenia wniosku o dofinansowanie. Przygotowaliśmy już i przekazaliśmy do Ministra Infrastruktury stosowne propozycje zmian przepisów – dodał Prezes UTK.
Źródło: UTK