fbpx
Sektorkolejowy » PKP PLK: Kolej przygotowana na bezpieczne podróże podczas Świąt Wielkanocnych

PKP PLK: Kolej przygotowana na bezpieczne podróże podczas Świąt Wielkanocnych

pzez Damian

Nad sprawnym ruchem pociągów oraz obsługą pasażerów i ich bezpieczeństwem w okresie Świąt Wielkanocnych będą czuwać pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i innych spółek kolejowych oraz Straż Ochrony Kolei. Do części pociągów dalekobieżnych kursujących na popularnych trasach zostaną dołączone dodatkowe wagony.

Nad bezpiecznym i sprawnym kursowaniem pociągów w okresie świątecznych podroży czuwać będą zespoły pracowników z pogotowia technicznego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei, a także pracownicy ochrony. Dyspozytorzy PLK SA przez całą dobę utrzymują kontakt z przewoźnikami i służbami technicznymi oraz monitorują stan pogody. W okresie świątecznym w dyspozycji pozostaje 175 zespołów szybkiego usuwania awarii i 16 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego. W gotowości jest 66 pociągów sieciowych, które mogą być wykorzystane w przypadku usterek sieci trakcyjnej. Na wypadek awarii zapewniono również lokomotywy osłonowe.

Bezpieczne podróże

Nad bezpieczeństwem podróżnych na dworcach, stacjach i w pociągach w okresie od 7 do 10 kwietnia będzie czuwać blisko 3000 funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, wspieranych przez Policję, Straż Graniczną i inne służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo publiczne. W dobie będzie zabezpieczać obszar kolejowy średnio ok. 350 patroli SOK (ponad 700 funkcjonariuszy). Dodatkowe patrole pojawią się w około 600 pociągach pasażerskich. Funkcjonariusze obecni będą również na szlakach kolejowych, w rejonach przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zadbają o bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Pracę funkcjonariuszy będzie wspierać ponad 100 psów służbowych oraz specjalistyczne sprzęty, m.in. Mobilne Centra Monitoringu, termowizory, noktowizory oraz lornetki.

Funkcjonariusze SOK przypominają o podstawowych zasadach bezpieczeństwa – nie należy pozostawiać swojego bagażu bez opieki, wszystkie wartościowe rzeczy (np. gotówkę) powinno się trzymać zawsze przy sobie. Dla podróżnych przez całą dobę czynny jest numer alarmowy Straży Ochrony Kolei – (22) 474 00 00, gdzie można zgłaszać informacje o sytuacjach wymagających interwencji funkcjonariuszy SOK.

Więcej miejsc w pociągach i tańsze podróże rodzinne

PKP Intercity na bieżąco monitoruje frekwencję w swoich składach i jeśli zachodzi potrzeba, w miarę możliwości, wzmacnia je dodatkowymi wagonami. W ten sposób zwiększa liczbę miejsc siedzących, zapewniając odpowiedni komfort podróży. Pasażerowie, którzy planują rodzinne wyjazdy mogą zapłacić za bilety mniej dzięki ofercie „Taniej z Bliskimi”. Aby z niej skorzystać wystarczy podróżować w grupie od 2 do 6 osób – wszyscy jej członkowie otrzymują wtedy 30% zniżki od bazowych cen biletów. Co ważne, oferta łączy się z ulgami ustawowymi i obowiązuje w pociągach kategorii TLK oraz IC w relacjach krajowych. Należy pamiętać, że bilety trzeba kupić najpóźniej 1 dzień przed wyjazdem. Podróżując pociągami ekspresowymi EIC i EIP warto skorzystać z Biletu Rodzinnego. Uprawnia on do 30% zniżki dla osób jadących w grupie od 2 do 5 osób, wśród których jest dziecko, które nie ukończyło 16 roku życia.

Więcej patroli na dworach

Budynki dworców będą patrolowane przez pracowników ochrony oraz funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei. W przypadku zauważenia niebezpiecznej sytuacji warto skorzystać z PKP.appki. Ważną funkcją nowej aplikacji jest przycisk SOS, którego użycie umożliwi szybkie połączenie z pracującymi przez całą dobę służbami PKP S.A. odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na dworcach.

Wsparcie w podróży przez całą dobę

Aktualny rozkład dostępny jest na stronie portalpasazera.pl, w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i PKP.appka, a także na stronach przewoźników. Pod numerem całodobowej infolinii 703 200 200 można uzyskać informacje o połączeniach PKP Intercity. Na stacjach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów podawane są na ekranach oraz przekazywane w formie komunikatów głosowych.

7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120 min., na kilkudziesięciu największych dworcach, podróżni otrzymają przekąski i ciepłe napoje.

Źródło: PKP PLK S.A.
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz