Na początku września br. narodowy przewoźnik poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym na dostawę nowych – dwupokładowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wygrała propozycja złożona przez Alstom Polska. Z tą decyzją nie zgodził się jedyny konkurent ubiegający się o udzielenie tego lukratywnego zamówienia – spółka Stadler Polska, która 15 września złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) odwołanie. Producent chce doprowadzić do unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, powtórzenia procesu oceny złożonych propozycji i odrzucenia złożonej przez Alstom Polska oraz wykluczenia przedsiębiorstwa z postepowania. Niedługo później wystosował on również oświadczenie, w którym dokładnie wyjaśnia całą sytuację. Na przekazane do informacji publicznej stanowisko odpowiedziało PKP Intercity.
Zgodnie z kryteriami oceny ofert w postępowaniu na dostawę składów piętrowych dla PKP Intercity, Alstom Polska zaproponował korzystniejszą propozycję – warto podkreślić, iż o przewadze Alstom nie zdecydował jedynie termin dostawy, ale także cena za utrzymanie pojazdów. Alstom Polska, zaoferował dostawę 42 pojazdów za kwotę 4,1 mld zł, a ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł. Oferta Stadler Polska wynosiła 4 mld zł za dostawę 42 pojazdów i 3,3 mld zł za ich utrzymanie. Wybrana oferta jest zatem tańsza o niemal 400 mln zł.
Żaden z producentów nie kwestionował w drodze odwołania samych kryteriów, a także ich wagi na żadnym etapie postępowania. Odwołanie złożone przez Stadler Polska dotyczy zaniechania przekazania zamawiającemu przez Alstom Polska informacji o wcześniejszych kontraktach realizowanych przez spółki z Grupy Alstom, w toku których naliczono kary umowne.
Jako zamawiający PKP Intercity oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą. Naszym celem jest możliwie najszybsze zawarcie umowy i dostawa składów piętrowych. Liczba pasażerów PKP Intercity rośnie w bardzo szybkim tempie – tylko we wrześniu z usług przewoźnika skorzystało 7,4 mln osób, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu z 2024 r. i o 23% względem 2023 r. Składy piętrowe mają zapewnić pasażerom nowe połączenia oraz więcej wygodnych miejsc w pociągach. Zakup nowych, wygodnych i pojemnych pociągów leży w interesie naszych pasażerów.
Fot. PKP Intercity
Zobacz również: