Sektorkolejowy » PKP CARGO niespodziewanie sprzedaje udziały w terminalach

PKP CARGO niespodziewanie sprzedaje udziały w terminalach

pzez DamianM

Zarząd narodowego operatora towarowego wyraził zgodę na sprzedaż wszystkich posiadanych udziałów w dwóch spółkach terminalowych w Sławkowie, kontynuując proces restrukturyzacji spółki. Transakcje o łącznej wartości nominalnej 38,4 mln zł obejmują całkowite wycofanie się spółki z bezpośredniego zaangażowania w obsługę terminali przeładunkowych.

Podwójne zbycie udziałów w terminalach Sławkowa

PKP CARGO CONNECT, spółka zależna od PKP CARGO, podjęła decyzję o sprzedaży blisko 21,5 tys. udziałów w spółce Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka. Pakiet o wartości nominalnej bliski 21,5 mln zł stanowi 50% kapitału zakładowego tej spółki z siedzibą w Sławkowie.

Równolegle zarząd PKP CARGO zgodził się na przygotowanie procesu sprzedaży wszystkich 340 tys. udziałów w  spółce EUROTERMINAL SŁAWKÓW. Udziały, reprezentujące 9,3% procent kapitału zakładowego, mają łączną wartość nominalną na poziomie 17 mln zł. Obie spółki działają w tym samym regionie i według oficjalnego komunikatu są powiązane biznesowo, funkcjonalnie i kapitałowo.

Agencja Rozwoju Przemysłu w rozmowach o przejęciu

PKP CARGO prowadzi obecnie rozmowy z Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP) na temat zbycia udziałów w EUROTERMINAL SŁAWKÓW. Podmiot kontrolowany przez Skarb Państwa zajmuje się wspieraniem rozwoju polskiego przemysłu poprzez inwestycje kapitałowe i finansowe.

Realizacja obu transakcji wymaga uzyskania zgód korporacyjnych od odpowiednich organów PKP CARGO oraz akceptacji Zarządcy masy sanacyjnej. PKP CARGO znajduje się w postępowaniu restrukturyzacyjnym od czasu pogłębienia się problemów finansowych związanych z pandemią COVID-19 i zmianami na rynku przewozów towarowych.

Element szerszej reorganizacji Grupy Kapitałowej

Zarząd PKP CARGO określił sprzedaż udziałów jako część szerszych działań mających na celu optymalizację struktury Grupy Kapitałowej. Według oficjalnego komunikatu reorganizacja ma doprowadzić do uproszczenia struktury organizacyjnej, co pozwoli na efektywniejsze obsługiwanie złożonych projektów transportowych.

Zbycie udziałów w spółkach terminalowych ma również stworzyć odpowiednie ramy dla rozwoju tych podmiotów w sytuacji, gdy macierzysta spółka PKP CARGO przechodzi proces sanacyjny. Przewoźnik ten, będący największą spółką kolejową w Polsce pod względem przewozów towarowych, stara się skoncentrować zasoby na podstawowej działalności transportowej.

Konsekwencje dla rynku kolejowego

Transakcje w Sławkowie oznaczają wycofanie się największego polskiego przewoźnika kolejowego z bezpośredniej kontroli nad infrastrukturą terminalową w jednym z kluczowych węzłów logistycznych kraju. Sławków znajduje się na ważnym szlaku kolejowym łączącym porty Bałtyku z głównymi miastami Polski południowej.

Zmiana struktury właścicielskiej może wpłynąć na dostępność usług przeładunkowych dla różnych operatorów kolejowych. Dotychczas terminale kontrolowane przez PKP CARGO były naturalnie powiązane z usługami tego przewoźnika.

Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejowy – zdjęcie poglądowe

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz