Sektorkolejowy » Obecny system finansowania inwestycji hamuje rozwój sektora kolejowego. Potrzebna reforma

Obecny system finansowania inwestycji hamuje rozwój sektora kolejowego. Potrzebna reforma

pzez DamianM

Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL) oraz Railway Business Forum (RBF) wystąpiły z kolejnym pilnym apelem o kompleksową reformę mechanizmów finansowania polskich inwestycji kolejowych. Organizacje reprezentujące przedsiębiorstwa wykonawcze i producentów alarmują o systemowych barierach hamujących rozwój sektora kolejowego, proponując implementację sprawdzonych rozwiązań, które przynoszą wymierne efekty w sektorze drogowym.

Obecny model finansowania inwestycji kolejowych charakteryzuje się istotną nieprzewidywalnością i cyklicznością, generując zjawisko falowania zamówień w sektorze. Przedsiębiorstwa branżowe zmagają się z okresami intensyfikacji prac, po których następują drastyczne spadki aktywności inwestycyjnej.

Kolej jest kręgosłupem bezpiecznego, zrównoważonego transportu i kluczowym elementem nowoczesnej gospodarki. Niestety, obecny system finansowania sprawia, że mamy do czynienia z dołkami i górkami inwestycyjnymi, co przekłada się na problemy z logistyką, wzrostem cen materiałów, odpływem wykwalifikowanej kadry oraz utratą konkurencyjności sektora. Potrzebujemy pilnych i kompleksowych zmian, które zapewnią stabilne i elastyczne finansowanie, umożliwią realizację strategicznych inwestycji i poprawią efektywność zarządzania infrastrukturą kolejową – podkreśla Marita Szustak, prezes IGTL.

Pilna potrzeba reformy Funduszu Kolejowego

IGTL i RBF proponują fundamentalną restrukturyzację Funduszu Kolejowego, wykorzystując sprawdzone mechanizmy funkcjonujące w Krajowym Funduszu Drogowym. Model KFD, oparty na stabilnych źródłach finansowania i możliwości refinansowania ze środków unijnych, od lat skutecznie wspiera rozwój infrastruktury drogowej.

Kluczowe elementy postulowanej reformy obejmują: zapewnienie przewidywalnych źródeł przychodów FK niezależnie od cykli budżetowych UE, zwiększenie udziału Funduszu we wpływach z opłaty paliwowej oraz zapewnienie możliwości rolowania długu.

Strategia zrównoważonego transportu wymaga zrównoważonego finansowania. W sektorze drogowym od lat z powodzeniem funkcjonuje system oparty o ustabilizowany Krajowy Fundusz Drogowy i chcielibyśmy, aby analogiczny model miał również zastosowanie w przypadku kolei. Przestańmy pytać, czy kolej „da radę”, tylko dajmy jej tę możliwość – wskazuje Marita Szustak.

Strategiczne znaczenie infrastruktury kolejowej

W kontekście aktualnej sytuacji geopolitycznej transport kolejowy nabiera kluczowego znaczenia dla bezpieczeństwa państwa. Doświadczenia z konfliktu ukraińskiego wyraźnie demonstrują rolę kolei w transporcie wojskowym, masowej ewakuacji ludności oraz dystrybucji pomocy humanitarnej.

Sprawna i wydolna sieć kolejowa to w obecnych realiach nie tylko element gospodarki, ale również fundament odporności państwa na kryzysy i zagrożenia zewnętrzne – komentuje Adrian Furgalski, przewodniczący RBF.

„Stabilność to podstawa rozwoju”

Programy kolejowe stanowią inwestycje w rozwój gospodarczy i poprawę jakości życia obywateli, pełniąc funkcję społeczną. Około 40% populacji Polski dotkniętych jest problemem wykluczenia komunikacyjnego. Szczególnie istotne znaczenie mają linie poza siecią TEN-T, które dla mniejszych ośrodków regionalnych są szansą na poprawę mobilności lokalnych społeczności.

Budownictwo kolejowe stanowi niezwykle ważny segment polskiej gospodarki, generujący znaczące wpływy podatkowe i zatrudnienie.

Budownictwo kolejowe i produkcja przemysłowa na jego rzecz to istotny element gospodarki. Spójrzmy na liczbę firm i ich kooperantów, zatrudnienie i wpływy podatkowe, które generujemy. Mamy na rynku potentatów, którzy w portfelach posiadają łącznie kontrakty o wartości wielu miliardów złotych, ale inwestycje kolejowe to również ogromna liczba małych i średnich przedsiębiorstw. Dla jednych i drugich stabilność to podstawa rozwoju, a rozwój rodzimych firm jest z kolei podstawą zdrowego wzrostu gospodarczego państwa – zaznacza Wiesław Nowak, wiceprezes IGTL.

Postulowana reforma ma zapewnić komfortowe planowanie inwestycji, elastyczność reagowania na zmieniające się priorytety oraz stabilizację rynku poprzez ograniczenie „wojny cenowej” między wykonawcami.

Fot. SektorKolejowy – zdjęcie ilustracyjne

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz