- ÖBB zamawia 19 kolejnych pociągów – dostawa do jesieni 2028 r.
- Nowy poziom komfortu – odbiór sygnału z telefonów komórkowych poprawiony o 50 procent
- Wejścia wysoko- i niskoperonowe, sześć miejsc na rowery, trzy miejsca na wózki inwalidzkie, pokładowa restauracja
Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) zainaugurowały dziś kursowanie pierwszego pociągu Railjet nowej generacji od Siemens Mobility. Nowy pociąg, wyposażony w liczne innowacje, będzie początkowo obsługiwał trasę Wiedeń-Feldkirch. Nie licząc lokomotywy, dziewięciowagonowy pociąg ma około 240 metrów długości i oferuje 532 miejsca siedzące. Składa się z dwóch wagonów pierwszej klasy z przedziałami klasy biznes, pokładowej restauracji z miejscami siedzącymi, czterech wagonów drugiej klasy (klasy ekonomicznej), wielofunkcyjnego wagonu klasy ekonomicznej oraz wagonu klasy ekonomicznej. Najważniejsze rozwiązania techniczne obejmują zaawansowane technologicznie lekkie wózki, okna zoptymalizowane pod kątem odbioru telefonów komórkowych, innowacyjne systemy dystrybucji energii z redundantnym zasilaniem sąsiednich wagonów oraz system autodiagnostyki z bezpiecznym łączem radiowym do zajezdni serwisowej.
Railjet nowej generacji został opracowany i jest budowany przez Siemens Mobility w Wiedniu i opiera się na tej samej platformie, co nowe pociągi Nightjet. ÖBB pierwotnie zamówiło osiem pociągów, ale teraz zamówiło dodatkowe 19. Siemens Mobility dostarczy łącznie 27 Railjet nowej generacji.
Cieszymy się, że rozszerzamy naszą flotę dalekobieżną ÖBB o 19 kolejnych Railjetów nowej generacji. Ludzie podróżują coraz więcej i wielu z nich woli to robić pociągiem. W odpowiedzi na ten rozwój, który jest korzystny dla środowiska i klimatu, zwiększamy liczbę nowoczesnych pociągów. Dzięki nowemu doświadczeniu podróży na przełęczy Brenner jesteśmy w stanie jeszcze bardziej zwiększyć popularność tej trasy. Nowa generacja Railjet oferuje naszym pasażerom prawdziwie pierwszorzędne wrażenia z podróży i podnosi komfort kolei na nowy poziom – powiedział Andreas Matthä, CEO ÖBB Holding
Nowa generacja Railjetów z wieloma imponującymi innowacjami we wnętrzu zapewnia pasażerom najwyższy poziom komfortu i wygody. Przyczyniając się do zwiększenia atrakcyjności podróży koleją, pociągi te w istotny sposób przyczynią się do osiągnięcia celów klimatycznych. Zamówienie na 19 dodatkowych pociągów jest silnym sygnałem podkreślającym jakość i technologię Siemens Mobility – dodał Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock Siemens Mobility
Nowe, zaawansowane technologicznie lekkie wózki są o 30 procent lżejsze, zapewniają wyższy poziom komfortu niż porównywalne produkty i wymagają mniej surowców do produkcji. Sprawiają one również, że eksploatacja pociągu jest bardziej ekonomiczna w całym cyklu życia, ponieważ zużywa on mniej energii, szczególnie podczas przyspieszania i hamowania.
Ponadto zespoły wagonowe mają szyby, które są optymalnie przepuszczalne dla fal radiowych, co zapewnia lepszy odbiór sygnału komórkowego. Opatentowane okna mają specjalną strukturę uzyskaną przy użyciu wiązki laserowej, która jest ledwo wykrywalna przez pasażerów. Okna te, opracowane przez firmę Siemens w Wiedniu, przewodzą sygnał 50 razy silniejszy niż standardowe szkło. Pomiary przeprowadzone na już eksploatowanym pociągu ÖBB Railjet wykazały, że dostępny czas dobrego odbioru 4G został wydłużony o 33 procent.
Zaawansowana technologia cyfryzacji zapewnia również płynne i bezproblemowe działanie pociągów: Każdy pociąg nieustannie przesyła dane autodiagnostyczne do zajezdni serwisowej za pośrednictwem bezpiecznego i wysoce niezawodnego łącza danych. Takie monitorowanie ułatwia planowanie prac konserwacyjnych, przyczyniając się do większej dostępności pociągów i ostatecznie większego zadowolenia pasażerów.
Dalszy zrównoważony rozwój osiągnięto poprzez zwiększenie efektywności energetycznej pociągu dzięki takim funkcjom, jak oświetlenie wewnętrzne LED, system klimatyzacji działający z pompą ciepła zarówno do chłodzenia, jak i ogrzewania oraz wentylacja świeżym powietrzem regulowana w zależności od poziomu CO2 w powietrzu wewnętrznym. Nowo opracowany system dystrybucji energii w pociągu również przyczynia się do zwiększenia wydajności: Jest on wysoce wydajny w konwersji napięcia i transporcie energii w pociągu aż do gniazdek elektrycznych na siedzeniach pasażerów.
W zależności od preferencji, pasażerowie mają wybór miejsc siedzących: w przedziałach, w przestrzeniach bezprzedziałowych lub w podwyższonych miejscach siedzących o nieco większej wysokości. Pasażerowie preferujący cichszą jazdę mogą usiąść w wyznaczonych strefach ciszy, podczas gdy rodziny mogą korzystać ze stref rodzinnych ze stolikami do gier. Oparcia siedzeń bez szczelin zapewniają większą prywatność między rzędami siedzeń, dzięki czemu pasażerowie mogą na przykład bez przeszkód pracować na laptopach. W całym pociągu dostępna jest usługa WiFi, a na zamontowanych pod sufitem wyświetlaczach i innych ekranach dostępny jest przejrzysty, najnowocześniejszy system informacji pasażerskiej.
Komfort pasażerów jest dodatkowo zwiększony dzięki koncepcji oświetlenia wnętrza, które automatycznie dostosowuje się do pory dnia. Zarówno kolor światła, jak i temperaturę w przedziałach można indywidualnie regulować.
Nowe podwójne fotele są wyposażone w składane środkowe podłokietniki, dzięki czemu można je przekształcić w małą kanapę, jeśli jest dostępna. Każdy rząd siedzeń jest również wyposażony w trzy opcje ładowania: port USB, bezprzewodowe ładowanie NFC i gniazdo zasilania 230 V. Bagaż można bezpiecznie przechowywać bez nadzoru w miejscach dostępnych za pośrednictwem NFC lub indywidualnych kodów numerycznych.
Z myślą o pasażerach o ograniczonej mobilności, pociąg posiada trzy miejsca dla wózków inwalidzkich i dostęp bez barier przez wyjątkowo szerokie wejście na poziomie peronu w wagonie wielofunkcyjnym. W wagonie wielofunkcyjnym dostępne jest również miejsce do przechowywania nart i desek snowboardowych, a także sześć miejsc na rowery.