Krajowy przewoźnik weźmie udział w tegorocznych Dniach Funduszy Europejskich. Cykl wydarzeń otwartych odbywających się w całej Polsce pokazać ma jak zmienia się kraj dzięki unijnym dotacjom. W ramach imprezy PKP Intercity zaprezentuje między innymi pojazdy kupione i zmodernizowane ze środków UE.
W sobotę, 10 maja, na peronie ósmym Dworca Zachodniego w Warszawie, PKP Intercity udostępni nowoczesny tabor, w który spółka inwestuje z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Podczas Dnia Funduszy Europejskich odwiedzający będą mogli zobaczyć: lokomotywy elektryczne „Griffin” – EU160 oraz EU200, wagon COMBO wyposażony w maszyny vendingowe, a także wagony pasażerskie typu 111A-20, 141A-20 i 174A. Wszystkie z nich zostały wyprodukowane lub zmodernizowane w polskich zakładach. Wydarzenie pod hasłem „Przymierz się do nowoczesnej kolei” rozpocznie się o godz. 10:00 i potrwa do godz. 14:00. Wystawie taboru towarzyszyć będą animacje i konkursy z nagrodami oraz wiele innych atrakcji dla dzieci i dorosłych.
Ponad 5 miliardów złotych z Unii Europejskiej
Inwestycje na kolei w ciągu ostatnich lat nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie unijne. PKP Intercity już od 2007 roku otrzymuje środki z UE, które przeznacza na rozwój i modernizację taboru. Przewoźnik podwyższa w ten sposób jakość i komfort podróży osób wybierających połączenia PKP Intercity. Większa liczba nowoczesnych składów to także wyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów.
Do tej pory dofinansowanie unijne zostało przyznane 14 projektom przewoźnika, z czego 12 zostało już zrealizowanych. Łączna kwota przyznanego wsparcia to prawie 5,3 miliarda złotych dla projektów o wartości 11 miliardów złotych. Większą część tych środków PKP Intercity otrzymało w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) – w latach 2007-2013 oraz 2014-2020. W ciągu ostatniego roku spółka korzystała także z możliwości pozyskania finansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Na rzecz rozwoju zielonego transportu zbiorowego
PKP Intercity od lat kupuje nowoczesne lokomotywy, składy i wagony oraz buduje przyjazną środowisku infrastrukturę postojową. Dzięki temu flotę przewoźnika zasilają już i zasilą w przyszłości nowe pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. Z programu POIŚ wspierającego m.in. rozwój gospodarki niskoemisyjnej i dostosowanie transportu do zmian klimatycznych, PKP Intercity pozyskało łącznie ponad 3,1 miliardów złotych.
W ramach pierwszej z perspektyw POIŚ na lata 2007-2013, oprócz inwestycji w tabor, spółka przeprowadziła razem z UTK projekt badawczo-naukowy, w wyniku którego kupiła symulator ułatwiający szkolenie maszynistów. Ponadto zaplecze serwisowe przewoźnika rozbudowane zostało o Warsztat Utrzymania Technicznego do obsługi składów ED250.
Z kolejnego budżetu POIŚ na lata 2014-2020 PKP Intercity uzyskało wsparcie na realizację dwóch projektów – „Kolej na dobre połączenia” oraz „Przyspieszamy komfortowo”. Oprócz prac modernizacyjnych, który objęły m.in. wagony typu COMBO, zwiększające dostępność składów dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się czy rodziców z małymi dziećmi, spółka zainwestowała w zaplecze techniczne. PKP Intercity zdecydowało się unowocześnić osiem stacji postojowych: Gdynia Grabówek, Szczecin Zaleskie Łęgi, Olsztyn, Kraków Główny Zachód, Wrocław Główny, Warszawa Grochów, Kołobrzeg oraz Przemyśl Bakończyce. Do tej pory przebudowano stacje w Olsztynie, Krakowie, Kołobrzegu, Szczecinie i Wrocławiu oraz oddano do użytku myjnie pociągów w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie.
Inwestycje w przyszłość
Do 30 czerwca 2026 roku PKP Intercity realizuje przedsięwzięcie z KPO. W ramach zgłoszonego do KPO projektu spółka przeznaczy 2,8 mld złotych, z czego 2,16 mld to środki pochodzące z dofinansowania na unowocześnienie taboru obsługującego połączenia międzywojewódzkie, co między innymi zwiększy atrakcyjność oferty przewoźnika.
Do 25 kwietnia spółka odebrała już 148 wagonów i 29 lokomotyw EU160 oraz zakończyła wykonanie 3 z 7 planowanych inwestycji. Przewoźnik projekty wsparte środkami z KPO realizuje przy udziale polskich firm. Umowy z partnerami zostały już zawarte, a 4 z nich są w trakcie realizacji. Modernizacja wagonów prowadzona jest w poznańskiej Fabryce Pojazdów H. Cegielski, zakładach PESA w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim oraz w PKP Intercity Remtrak. Za dostarczenie nowoczesnych lokomotyw elektrycznych odpowiada nowosądecki Newag. W ten sposób środki te nie tylko przyczyniają się do poprawy komfortu pasażerów PKP Intercity, ale również umożliwiają rozwój polskich fabryk taboru kolejowego.


Źródło: PKP Intercity
Fot. Sektorkolejowy
Zobacz również: