Sektorkolejowy » Koniec planów budowy linii Konin-Turek. Projekt 1 mld zł oficjalnie wstrzymany

Koniec planów budowy linii Konin-Turek. Projekt 1 mld zł oficjalnie wstrzymany

pzez DamianM

Władze woj. wielkopolskiego wspólnie z PKP PLK podjęły oficjalną decyzję o wstrzymaniu z budowy nowej linii kolejowej łączącej Konin z Turkiem. Projekt był początkowo wyceniany na 660 mln zł, jednak wraz z upływem czasu szacunki te wzrosły do ponad 1,1 mld zł. Inwestycja, która miała rozwiązać problem wykluczenia komunikacyjnego 25-tysięcznego Turku, została uznana za nieracjonalną pod względem finansowym. Należy przypomnieć, że po wyborze ostatecznego wariantu przebiegu trasy, przedsięwzięcie mierzyło się z dużym sprzeciwem społecznym i licznymi protestami.

Planowana linia kolejowa, zgłoszona do programu Kolej Plus w 2020 r., miała przebiegać według wariantu W9 przez Tuliszków (Konin-Brzeźno-Żychlin-Żdżary-Kiszewy-Tuliszków-Grzymiszew-Imiełków-Słodków-Obrzębin-Turek Zachodni-Turek). Trasa o długości 38,2 km zakładała budowę siedmiu punktów obsługi pasażerskiej oraz czterech dodatkowych przystanków w ramach rezerwy terenowej. Projekt przewidywał pełną elektryfikację linii, a szacowany czas przejazdu na trasie Turek-Poznań miał wynosić ok. 130 min.

Przyczyny odstąpienia od realizacji

Kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzję o wstrzymaniu projektu okazał się drastyczny wzrost kosztów. Wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podkreślił, że przeprowadzone analizy wykazały brak możliwości sfinansowania inwestycji przez zainteresowane strony. Dodatkowym problemem okazały się protesty społeczne oraz negatywne stanowisko części samorządów wobec preferowanego wariantu przebiegu trasy.

Co z innymi projektami kolejowymi w Wielkopolsce?

Mimo rezygnacji z budowy linii Konin-Turek, pozostałe cztery wielkopolskie projekty w ramach programu Kolej Plus są realizowane zgodnie z harmonogramem. Obejmują one przywrócenie połączeń kolejowych do Śremu, Gostynia, Czarnkowa i Międzychodu. Dokumentacja projektowa dla tych inwestycji ma być gotowa do 2026 r., a uruchomienie połączeń planowane jest na koniec 2028 r.

Projekt budowy linii kolejowej Konin-Turek odłożony na półkę – co w zamian?

Samorząd województwa wielkopolskiego zapowiada poszukiwanie innych rozwiązań transportowych dla regionu tureckiego. Wstrzymanie projektu kolejowego oznacza konieczność wypracowania alternatywnych form komunikacji publicznej. Turek pozostaje drugim co do wielkości miastem w Wielkopolsce bez dostępu do kolei, co stanowi istotne wyzwanie dla organizatorów transportu regionalnego.

Doświadczenia z projektu Konin-Turek wskazują na konieczność dokładniejszego szacowania kosztów inwestycji kolejowych już na etapie wstępnym oraz większego uwzględnienia głosu lokalnych społeczności w procesie planowania nowych tras kolejowych.

Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejowy

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz