Sektorkolejowy » Kombud Group zwiększa obecność na Śląsku

Kombud Group zwiększa obecność na Śląsku

pzez DamianM

Do ponad 300 stacji kolejowych sterowanych przez komputerowe systemy Kombudu dołączyła niedawno stacja Bytom. Łącznie na Górnym Śląsku na kilku stacjach – Chorzów, Gliwice oraz Bytom zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce systemy MOR-3 będą kontrolować ponad 800 semaforów i napędów zwrotnicowych. Po przeniesieniu zarządzania do Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Bytomiu Polskie Linie Kolejowe (PLK) przeprowadziły remont i rewitalizację urządzeń na historycznej nastawni bramowej z 1935 r.

Na samej stacji Bytom dyżurni ruchu mają pod kontrolą 156 semaforów, 99 napędów zwrotnicowych. Z LCS kierują ruchem również na stacjach Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom Karb, Bytom Północny oraz Radzionków. W najbliższej okolicy podobny system sterowania powstaje na stacji Gliwice Łabędy (110 semaforów i 93 napędy). Dzięki urządzeniom zdalnego sterowania zarządca infrastruktury mógł ograniczyć liczbę utrzymywanych obiektów oraz lepiej wykorzystać dostępne kadry w branży automatyki i sterowania.

Zależy nam na upamiętnieniu kolejowej historii oraz przemysłowego dziedzictwa, zwłaszcza w obszarze
sterowania ruchem kolejowym. Nowoczesna i cyfrowa kolej zapewnia większą przepustowość, pozwala podnieść prędkość pociągów oraz zdalnie zarządzać kilkudziesięciokilometrowymi odcinkami linii kolejowych. Nie możemy jednak zapominać o doświadczeniach naszych poprzedników, bo to one przekładają się na kulturę pracy i eksploatacji
– mówi Artur Marcinkiewicz, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud SA.

Historia zabytkowej nastawni bramowej w Bytomiu sięga 1935 r. Została wybudowana w stylu modernizmu przemysłowego z charakterystyczną bryłą rozpiętą nad torami niczym most. W 2024 r. PLK przeprowadziły gruntowną modernizację nastawni i przywróciły jej dawny blask. Odrestaurowano nie tylko elewację i konstrukcję nośną, ale także oryginalne detale wnętrz – w tym pulpity, dźwignie i systemy mechaniczne.

W nastawnicowni pracował dyżurny ruchu, który sterował ruchem kolejowym. Naprawdę to dla kolejarza było piękną sprawą, ponieważ pod nim przejeżdżały pociągi – powiedział podczas nagrania Stanisław Kokot, opiekun Sali Tradycji magistrali węglowej Śląsk-Porty im. inż. Józefa Nowkuńskiego w Herbach
Nowych.

Zabytkową nastawnię w Bytomiu będzie można zwiedzić 10 października 2025 r. podczas V Kongresu
Entuzjastów i Przyjaciół Kolei, organizowanego przez Fundację Prokolej oraz Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW).

O Kombud Group

Kombud Group SA łączy dynamiczne firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla branży infrastruktury
krytycznej i przemysłu. Przez blisko 35 lat działalności zrealizował on ponad 300 systemów
stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2,5 tys. systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych.

Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach
warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS), a także obydwu liniach warszawskiego Metra. Ponad 700 pracowników, w tym 400 inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS.

Należący do Grupy Rail-Mil Computers jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na automatyczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Spółka Metroprojekt zaprojektowała większość tuneli oraz stacji na I oraz II Metra, a także uzyskała pierwsze w Polsce pozwolenie budowlane dla tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią.

Fot. Kombud Group

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz