Do ponad 300 stacji kolejowych sterowanych przez komputerowe systemy Kombudu dołączyła niedawno stacja Bytom. Łącznie na Górnym Śląsku na kilku stacjach – Chorzów, Gliwice oraz Bytom zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce systemy MOR-3 będą kontrolować ponad 800 semaforów i napędów zwrotnicowych. Po przeniesieniu zarządzania do Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Bytomiu Polskie Linie Kolejowe (PLK) przeprowadziły remont i rewitalizację urządzeń na historycznej nastawni bramowej z 1935 r.
Na samej stacji Bytom dyżurni ruchu mają pod kontrolą 156 semaforów, 99 napędów zwrotnicowych. Z LCS kierują ruchem również na stacjach Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom Karb, Bytom Północny oraz Radzionków. W najbliższej okolicy podobny system sterowania powstaje na stacji Gliwice Łabędy (110 semaforów i 93 napędy). Dzięki urządzeniom zdalnego sterowania zarządca infrastruktury mógł ograniczyć liczbę utrzymywanych obiektów oraz lepiej wykorzystać dostępne kadry w branży automatyki i sterowania.

Zależy nam na upamiętnieniu kolejowej historii oraz przemysłowego dziedzictwa, zwłaszcza w obszarze
sterowania ruchem kolejowym. Nowoczesna i cyfrowa kolej zapewnia większą przepustowość, pozwala podnieść prędkość pociągów oraz zdalnie zarządzać kilkudziesięciokilometrowymi odcinkami linii kolejowych. Nie możemy jednak zapominać o doświadczeniach naszych poprzedników, bo to one przekładają się na kulturę pracy i eksploatacji – mówi Artur Marcinkiewicz, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud SA.

Historia zabytkowej nastawni bramowej w Bytomiu sięga 1935 r. Została wybudowana w stylu modernizmu przemysłowego z charakterystyczną bryłą rozpiętą nad torami niczym most. W 2024 r. PLK przeprowadziły gruntowną modernizację nastawni i przywróciły jej dawny blask. Odrestaurowano nie tylko elewację i konstrukcję nośną, ale także oryginalne detale wnętrz – w tym pulpity, dźwignie i systemy mechaniczne.

W nastawnicowni pracował dyżurny ruchu, który sterował ruchem kolejowym. Naprawdę to dla kolejarza było piękną sprawą, ponieważ pod nim przejeżdżały pociągi – powiedział podczas nagrania Stanisław Kokot, opiekun Sali Tradycji magistrali węglowej Śląsk-Porty im. inż. Józefa Nowkuńskiego w Herbach
Nowych.


Zabytkową nastawnię w Bytomiu będzie można zwiedzić 10 października 2025 r. podczas V Kongresu
Entuzjastów i Przyjaciół Kolei, organizowanego przez Fundację Prokolej oraz Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW).

O Kombud Group
Kombud Group SA łączy dynamiczne firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla branży infrastruktury
krytycznej i przemysłu. Przez blisko 35 lat działalności zrealizował on ponad 300 systemów
stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2,5 tys. systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych.
Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach
warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS), a także obydwu liniach warszawskiego Metra. Ponad 700 pracowników, w tym 400 inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS.
Należący do Grupy Rail-Mil Computers jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na automatyczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Spółka Metroprojekt zaprojektowała większość tuneli oraz stacji na I oraz II Metra, a także uzyskała pierwsze w Polsce pozwolenie budowlane dla tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią.
Fot. Kombud Group
Zobacz również: