Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) podpisały drugi stały kontrakt z umowy ramowej ze Stadlerem i zamówiły 35 nowych dwupokładowych pociągów KISS.
W 2022 r. szwajcarski producent i austriacki operator podpisali umowę ramową na dostawę do 186 nowych pociągów. Pierwszym zamówieniem było 41 sześcio- i czterowagonowych pociągów. Dłuższe wersje, przeznaczone do ruchu dalekobieżnego, mogą pomieścić 480 pasażerów w 1. i 2. klasie i mają dwie strefy gastronomiczne. Krótsze wersje czterowagonowe mają 380 miejsc siedzących i, podobnie jak ich sześciowagonowe odpowiedniki, mogą również osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h.
W dniu 6.7.2023 r. zamówiono 35 dodatkowych pociągów o wartości około 600 mln EUR. Dwadzieścia jeden z tych pociągów to czterowagonowe pociągi regionalne, a pozostałe czternaście to sześciowagonowe zespoły trakcyjne do obsługi połączeń dalekobieżnych. Będą one oznakowane marką i w barwach Railjet. Do tej pory pociągi Railjet były tworzone wyłącznie przez składy push-pull ciągnięte przez lokomotywy. Wdrożenie jednostek KISS będzie oznaczać, że marka Railjet będzie teraz dysponować również elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, nawet dwupokładowymi.
Pierwsze pociągi z linii produkcyjnych Stadlera powinny pojawić się we wschodnich regionach Austrii w połowie 2026 roku.
Źródło: railmarket.com
Autor: Lubomir Cech
Fot. Stadler