Nowoczesny terminal przeładunkowy w Kędzierzynie-Koźlu (Sławęcice) został właśnie ukończony, znacząco wzmacniając infrastrukturę logistyczną w regionie. Inwestycja umożliwi obsługę blisko 4 tys. wagonów rocznie, koncentrując się na przeładunkach i magazynowaniu wyrobów stalowych. Obiekt, którego budowa trwała od 2023 r., został wyposażony w zaawansowane rozwiązania techniczne, w tym dwie suwnice o udźwigu do 47 ton.
Technologiczny potencjał i parametry infrastrukturalne
Centralnym elementem kompleksu jest hala przeładunkowa o powierzchni 7,1 tys. m², wyposażona w dwie suwnice dwudźwigarowe o udźwigu 35 i 47 ton. Konstrukcja umożliwia bezpieczną obsługę kręgów stalowych o średnicy do 2,7 m, szerokości do 2,3 m oraz maksymalnej wadze 42 ton.
Inwestycję dopełnia betonowy plac manewrowo-magazynowy o powierzchni 8,26 tys. m² oraz 3 tory załadowczo-rozładowcze o łącznej długości 1,2 tys. m.b. Cały kompleks zajmuje powierzchnię 36 tys. m², a do jego budowy wykorzystano 6 tys. m³ betonu, 1 tys. m³ prefabrykatów betonowych oraz 930 ton stali zbrojeniowej i konstrukcyjnej.
Strategiczne znaczenie lokalizacyjne i logistyczne
Terminal zlokalizowano przy HUB-ie Sławięcice na bocznicy DB Cargo Spedkol dysponującej torami o łącznej długości blisko 50 km. Położenie to zapewnia bezpośredni dostęp do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, umożliwiając skomunikowanie regionu Górnego Śląska flagowymi pociągami liniowymi DB Cargo: Silesia, Mazovia oraz Moravia.
Bliskość autostrad A4 i A1 oraz kluczowych dróg krajowych gwarantuje efektywną dystrybucję towarów zarówno w obrębie Górnego Śląska, jak i w relacjach wschód-zachód oraz północ-południe. Terminal umożliwia realizację operacji logistycznych w trzech kluczowych relacjach: wagon-magazyn, magazyn-samochód oraz wagon-samochód, zwiększając operacyjne możliwości obsługi towarów.
Wpływ na sektor kolejowy i gospodarkę regionu
Terminale przeładunkowe są istotnym elementem całego układu polskiej sieci kolejowej. Budowa terminala generuje nie tylko kolejny punkt dostępowy na kolejowej mapie Polski, ale przede wszystkim jest impulsem rozwojowym dla regionu – podkreśla Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.
Marek Staszek zwraca także uwagę na dysproporcję w infrastrukturze dostępowej między koleją pasażerską a towarową. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), przewozy pasażerskie mają do dyspozycji niemal 3 tys. publicznych stacji i dworców, podczas gdy segment cargo korzysta zaledwie z 45 prywatnych terminali i ok. 850 prywatnych bocznic.
Tomasz Iwański, prezes zarządu DB Cargo Spedkol, postrzega inwestycję jako kluczowy krok w rozwoju spółki:
Liczę, że Railport umocni nasze relacje z dotychczasowymi partnerami biznesowymi, a także zainteresuje nowych. Oprócz tego chcielibyśmy, żeby realizacja usług w powstającym terminalu przyczyniła się też do wzrostu popularności aglomeracji Kędzierzyn-Koźle i ożywienia lokalnej działalności gospodarczej.
Za realizację inwestycji odpowiadało konsorcjum firm z liderem Infra SILESIA SA oraz partnerami: Polimex Mostostal SA i Polimex Infrastruktura SA. Zakres prac obejmował kompleksowe przygotowanie terenu, w tym rozpoznanie saperskie i wycinkę drzew, prace projektowe i badania geotechniczne, a także budowę hali wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Terminal zaprojektowano z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, implementując energooszczędne technologie i ekologiczny system grzewczy.
Ukończony Railport stanowi nie tylko strategiczną inwestycję dla Grupy DB Cargo, ale również impuls rozwojowy dla całego regionu, modernizując infrastrukturę logistyczną i tworząc nowe możliwości biznesowe. Biorąc pod uwagę wyzwania stojące przed sektorem, terminal może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych wobec transportu drogowego, stanowiąc odpowiedź na potrzeby całej branży.
Autor: Damian Malesza
Fot. DB Cargo Polska
Sprawdź również: