Sektorkolejowy » CUPT opublikowało zaktualizowane wyniki konkursu KPO na nowy tabor pasażerski

CUPT opublikowało zaktualizowane wyniki konkursu KPO na nowy tabor pasażerski

pzez DamianM

Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowało zaktualizowaną listę rankingową konkursu na dofinansowanie zakupu elektrycznego taboru kolejowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Po ostatnich zmianach pełne wsparcie otrzymało łącznie 11 projektów.

Rekordowe dofinansowanie dla polskich kolei regionalnych

Finalnie na zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) przyznano aż 2,78 mld zł. Zwiększenie budżetu konkursu z początkowych 2,16 mld zł umożliwiło objęcie pełnym wsparciem wszystkich projektów ocenionych pozytywnie.

Maksymalny poziom dofinansowania ze środków unijnych wynosi 85% kosztów kwalifikowanych, przy czym wartość wsparcia nie może przekroczyć 30,88 mln zł za jeden pojazd. Wszystkie zakupione składy muszą być wyposażone w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ang. European Rail Traffic Management System – ERTMS).

Kto zyskał na zmianach w liście rankingowej?

Do grona beneficjentów dołączyły 3 województwa, których projekty początkowo znajdowały się na liście rezerwowej:

  • woj. opolskie (wsparcie w wysokości 145,44 mln zł)
  • woj. małopolskie (393,96 mln zł)
  • woj. zachodniopomorskie (178,55 mln zł)

Ponadto 3 podmioty, które wcześniej mogły liczyć jedynie na częściowe dofinansowanie, otrzymały teraz pełne wsparcie:

  • Koleje Mazowieckie (łącznie 1,029 mld zł na 3 projekty)
  • woj. łódzkie (236,15 mln zł)
  • woj. wielkopolskie (215,27 mln zł)

Najdroższe projekty oraz ich wartość

Spośród wszystkich beneficjentów, największe wsparcie otrzymały Koleje Mazowieckie (KM), uzyskując dofinansowanie trzech projektów o łącznej wartości ponad 1 mld zł. Obejmują one zakup 10, 11 i 14 EZT-ów.

Na drugim miejscu znalazło się woj. małopolskie z projektem opiewającym na niemal 394 mln zł, a na trzecim woj. pomorskie (247,81 mln zł).

Łączna wartość wszystkich projektów ocenionych pozytywnie przekracza 4,22 mld zł, z czego 2,78 mld zł stanowi przyznane wsparcie.

Polregio poza listą beneficjentów

Warto zauważyć, że żaden z projektów zgłoszonych przez spółkę Polregio nie uzyskał dofinansowania. Wszystkie dziesięć wniosków złożonych przez tego przewoźnika otrzymało status „niespełniający kryteriów wyboru”, mimo że łączna wnioskowana kwota wsparcia wynosiła ponad 2,6 mld zł.

Podobny los spotkał 2 projekty woj. mazowieckiego dotyczące zakupu 16 dwuczłonowych EZT-ów oraz 6 pojazdów elektryczno-akumulatorowych (EAZT-ów).

Pełna lista projektów.

Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejowy – zdjęcie poglądowe

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz