Fragment kolejowej linii „Y”, który do 2032 r. połączy Warszawę, Lotnisko CPK i Łódź, a do 2035 r. również Poznań oraz Wrocław to najbardziej zaawansowany odcinek Kolei Dużych Prędkości realizowany przez Centralny Port Komunikacyjny. Dotychczas na całego „Y” spółka otrzymała ok. 500 mln zł unijnego wsparcia na prace studialne i projektowe, w tym 280 mln na odcinek Warszawa – Łódź. W najbliższym roku spółka planuje wystąpić z wnioskami do Komisji Europejskiej (KE) o miliardowe dotacje na budowę poszczególnych odcinków między Warszawą a Łodzią oraz drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi.
Spółka zgodnie z harmonogramem realizuje poszczególne etapy inwestycji. Na przełomie tego i przyszłego roku planujemy ogłoszenie przetargów na projekt wykonawczy i roboty budowlane dla dwóch pierwszych odcinków KDP między Warszawą i Łodzią. Projekt od samego początku ma mocne wsparcie UE, jest wpisany do europejskiej sieci transportowej TEN-T, dlatego mam nadzieję, że otrzyma kolejne unijne dofinasowania – poinformował Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.
CPL kolejnych latach będzie starał się o pozyskanie wielomiliardowego dofinansowania z UE dla linii „Y” (w szczególności między Warszawą i Łodzią). W 2026 r. planowany jest dodatkowy nabór z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, w którym spółka zamierza złożyć wnioski o wsparcie unijne na budowę dwóch pierwszych fragmentów linii Warszawa – Łódź i tunelu KDP w Łodzi.
Projektowanie i budowa pierwszego odcinka KDP w Polsce to wyzwanie nie tylko techniczne, logistyczne i administracyjne, ale również finansowe. Nasza inwestycja ma przewidziane finansowanie w uchwalonym przez Radę Ministrów Programie Wieloletniemu CPK na lata 2024-2032, w którym środki unijne stanowią niezwykle ważny element. Dzięki tym dotacjom, na które liczymy, w Polsce będzie możliwa dalsza budowa przez CPK kolei w standardzie XXI w. – podkreślał dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
W połowie 2023 r. Komisja Europejska przyznała z instrumentu „Łącząc Europę” CEF 2 prawie 280 mln zł dofinansowania na realizację projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy kolei dużych prędkości w korytarzu CNC North Sea-Baltic Sea na odc. Warszawa – Łódź Niciarniana (bez węzła CPK)”.
Spółka CPK jest skuteczna w pozyskiwaniu środków UE, niemniej jej możliwości w tym zakresie są poważnie ograniczone. Instrument CEF to obecnie jedyne źródło, z którego możemy pozyskiwać fundusze UE na inwestycje kolejowe. Zależy nam tymczasem na tym, żeby korzystać też np. z Programu FEnIKS, który jest podstawowym źródłem finansowania inwestycji kolejowych w Polsce ze środków UE. Dlatego we współpracy z instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie środków unijnych podejmujemy działania, mające celu otwarcie nowych możliwości finansowania w perspektywie 2028-2034 – powiedział Marcin Michalski, członek zarządu CPK ds. finansowych.
CUPT aktywnie wspiera beneficjentów w pozyskiwaniu dofinansowania z funduszy europejskich, w tym na projekty transportowe. Inwestycje kolejowe CPK należą do tych najważniejszych nie tylko z perspektywy Polski, ale z uwagi na swój strategiczny, transgraniczny charakter także całej UE – dodała Ewa Karasińska, dyrektor Departamentu Programów Kolejowych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Linia KDP Warszawa – Łódź – przetargi
W ramach projektu KDP Warszawa – Łódź spółka CPK planuje łącznie 8 przetargów – 6 w zakresie zasadniczych robót budowlanych oraz 2 obejmujące sterowanie ruchem (SRK) i teletechnikę wraz z siecią trakcyjną. Ponadto jeszcze w tym roku w ramach prac przygotowawczych ogłoszone zostanie postępowanie na prace archeologiczne dla całego odcinka „Y” między Warszawą a Łodzią.
Zgodnie z harmonogramem spółka najpierw planuje ogłosić przetargi na realizację robót budowlanych dla dwóch fragmentów linii – od Warszawy Zachodniej do Konotopy (o długości 18 km) i od Konotopy do CPK wraz z łącznicą Parzniew – Kotowice (13 km). Kolejnymi już w 2026 r. będą 4 postępowania na roboty budowlane na odcinku od granicy z projektem węzła CPK do Łodzi:
- 15 km węzeł CPK (bez węzła) do węzła bolimowskiego (bez węzła)
- 12 km w zakresie węzła bolimowskiego
- 37 km na odcinku: od węzła bolimowskiego (bez węzła) do Brzezin
- 11 km z Brzezin do Łodzi

76 mld zł na komponent kolejowy CPK
Na komponent kolejowy CPK rząd przewidział ponad 76 mld zł, czyli ok. 2/3 środków obecnego Programu Wieloletniego. To pokazuje, że inwestycje kolejowe CPK to proces rozpisany na lata. Studia wykonalności, projekty, pozyskiwanie zgód administracyjnych, a w końcu sama budowa linii KDP, wymaga ogromnego zaangażowania całego zespołu specjalistów i ekspertów ze spółki CPK i naszych partnerów – wskazywał Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Prace projektowe dla 140-kilometrowego odcinka linii KDP „Y” między Warszawą a Łodzią dobiegają końca. Spółka CPK złożyła już 8 z 12 planowanych wniosków o decyzję lokalizacyjną. Odcinek ten, również jako pierwszy, objęty został Kolejowym Programem Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Do dzisiaj wzdłuż jego przebiegu spółka CPK pozyskała ponad 136 działek o łącznej powierzchni ponad 145 hektarów. Łącznie do Programu przystąpiło ponad 95% wszystkich właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na przebiegu KDP między Warszawą a Łodzią.
Zawsze podkreślam, że postęp prac w każdym projekcie jest wypadkową kompetencji i zaangażowania całego zespołu. Ten, z którym mam przyjemność pracować w CPK przy linii Warszawa – Łódź prowadzi z sukcesem proces inwestycyjny od początku i wierzę, że z sukcesem doprowadzi go do końca – zaznaczyła Justyna Mikołajczyk, zastępca dyrektora portfela Warszawa – Łódź – CPK.
Dzięki budowie linii KDP Warszawa – Łódź skróci się czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do ok. 40 minut (dziś to ok. 70 minut). Podróżni dojadą z Warszawy do Lotniska CPK w mniej niż 20 min. Po wybudowaniu całego „Y” podróż z Poznania do Warszawy potrwa niecałą 1 godz. 40 min (zamiast obecnie ok. 2 godz. 20 min) i tyle samo z Warszawy do Wrocławia, czyli mniej niż połowę tego, co obecnie.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone użytkowania do końca 2035 r.
Źródło: CPK
Fot. CPK
Zobacz również: