Austriacka komisja kontroli kolei – Schienen Control, opublikowała raport podsumowujący rok 2022. Podczas gdy kolej pasażerska odnotowała rekordowy rok, kolejowe przewozy towarowe miały problemy ze wzrostem, głównie ze stagnacją.
Zgodnie z treścią raportu Schienen Control, problemy Austrii związane ze wzrostem kolejowych przewozów towarowych przypisuje się brakom w zakresie: wykwalifikowanego personelu i lokomotyw oraz wyzwaniom narzuconym przez wojnę na Ukrainie, a także niektórym pracom infrastrukturalnym realizowanych w Niemczech. Wszystko to przyczyniło się do tego, że kolejowy transport towarów nie góruje w tym państwie nad transportem drogowym.
W Austrii dominującym przedsiębiorstwem jest należąca do ÖBB spółka Rail Cargo Austria. Nadal ma 60,8% udziału w rynku, choć udział ten stale spada. W 2018 r. firma miała 69,3% udziału w rynku. Wszyscy pozostali kolejowi przewoźnicy towarowi działający w Austrii mieli poniżej 5% udziału w rynku.
Oto lista 10 największych operatorów kolejowych przewozów towarowych w Austrii w 2022 r.:
- Rail Cargo Austria – 60,8%
- Lokomotion – 4,99%
- Cargo Service – 3,80% (CargoServ)
- Ecco-Rail GmbH – 3,72%
- Wiener Lokalbahnen Cargo – 3,24%
- ČD Cargo – 3,03%
- LTE Austria – 3,00%
- Raaberbahn Cargo – 2,13%
- S-Rail – 1,78% (SETG)
- Metrans – 1,35%
Za tymi firmami plasują się FRACHTbahn i FOXrail, obie z wynikiem nieco powyżej 1%, a następnie przedsiębiorstwa z udziałem w rynku między 0,5% a 1%: RTB Cargo Austria, PKP Cargo, DB Cargo Czechia, EUROGATE Rail Hungary. Railtrans International, DB Cargo i Steiermark Transport und Logistik.
Autor: Lubomir Cech
Źródło: railmarket.com
Fot. Rail Cargo Group