Krakowska spółka zdobyła aż dwie statuetki w prestiżowym konkursie Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa. Jury doceniło projekt tramwajowy w Dąbrowie Górniczej oraz najnowocześniejszą zajezdnię tramwajową Annopol w Warszawie. Nagrody wręczono 30 września 2025 r. podczas gali organizowanej w warszawskim Gmachu Naczelnej Organizacji Technicznej.
Kompleksowa modernizacja trzech ulic w Dąbrowie Górniczej
Zwycięska inwestycja w Dąbrowie Górniczej objęła przebudowę ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Projekt zrealizowano w ramach czterech odrębnych kontraktów o łącznej wartości niemal 200 mln zł. Inwestorami byli Tramwaje Śląskie i Gmina Dąbrowa Górnicza.
Zakres prac wykraczał daleko poza przebudowę torowiska. Wykonano 8,7 km ścieżek rowerowych, zmodernizowano 4,6 km dwutorowej linii tramwajowej (razem z pętlą blisko 10 km toru pojedynczego) oraz 5,11 km dróg powiatowych i wojewódzkich. Projekt obejmował również budowę rond turbinowych, zintegrowanych przystanków tramwajowo-autobusowych oraz remont podstacji trakcyjnej „Szopena”. Rozbiórkę przeszły konstrukcje przejść podziemnych i kładek nad drogą wojewódzką. Całość prac, realizowaną według projektu MOSTY KATOWICE, ukończono w 36 miesięcy.

Annopol – najbardziej ekologiczna zajezdnia w Polsce
Zajezdnia tramwajowa Annopol w Warszawie stanowi jedno z największych tego typu przedsięwzięć w Europie. Obiekt może pomieścić i serwisować do 150 niskopodłogowych tramwajów, co znacząco zwiększa możliwości obsługi rozbudowującej się warszawskiej sieci tramwajowej.
Na terenie zajezdni powstało 14 budynków, w tym hale postojowa, remontowa, obsługi technicznej, lakiernia oraz budynki biurowo-socjalne. Obiekt wyróżnia się zaawansowanymi rozwiązaniami ekologicznymi – wykorzystuje panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, zbiorniki na deszczówkę oraz zielone torowiska. Około 20 proc. powierzchni zajmuje zieleń rozmieszczona na budynkach i ekranach akustycznych.
Inteligentne zarządzanie taborem
Zajezdnia została wyposażona w informatyczny system zarządzania automatycznie identyfikujący tramwaje i sterujący infrastrukturą. Ponad 70 proc. zwrotnic działa automatycznie, co przekłada się na płynniejszy ruch pojazdów i mniejsze zużycie energii. System integruje stanowiska diagnostyczne i myjnie, umożliwiając obsłudze technicznej pracę z wykorzystaniem tabletów i smartfonów. Rozwiązanie skraca czas obsługi pojazdów i zwiększa efektywność zarządzania taborem. Inwestycję o wartości ponad 715 mln zł realizowała spółka ZUE w konsorcjum z Yörük Yapi Inşaat.
Konkurs Budowa Roku, organizowany nieprzerwanie od 35 lat, wyróżnia inwestycje o najwyższej jakości realizacji i innowacyjności. Patronat nad tegoroczną edycją objęli:
- Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT)
- Polska Izba Inżynierów Budownictwa (PIIB)
Autor: Damian Malesza
Fot. ZUE
Zobacz również: