Sektorkolejowy » Zima bez przestojów. Jak Polskie Linie Kolejowe chronią sieć trakcyjną przed oblodzeniem?

Zima bez przestojów. Jak Polskie Linie Kolejowe chronią sieć trakcyjną przed oblodzeniem?

pzez DamianM

Zima to czas szczególnych wyzwań dla kolei, a jednym z najpoważniejszych jest oszronienie i oblodzenie sieci trakcyjnej. Cienka warstwa szronu, jak również lodu utrudnia prawidłową współpracę nakładki węglowej pantografu z przewodem jezdnym, co powoduje ograniczenie prędkości i zakłócenia w zasilaniu pociągów. W trudnych warunkach pogodowych np. padający marznący deszcz może doprowadzić do unieruchomienia pociągu na szlaku i przerwy w ruchu. Gromadząca się duża warstwa lodu na przewodach jezdnych sieci trakcyjnej oraz odbierakach prądu na elektrycznych pojazdach trakcyjnych, w wielu przypadkach powodować może perturbacje w założonej realizacji rozkładu jazdy pociągów.

Zjawisko oblodzenia trudno całkowicie wyeliminować – powstaje przy gwałtownych zmianach temperatury, wysokiej wilgotności i specyficznych warunkach mikroklimatycznych. PLK SA konsekwentnie ogranicza jego skutki, wykorzystując technologie zapobiegawcze i sprawdzone procedury. Należy również wskazać, że w trudnych warunkach pogodowych, takich jak padający marznący deszcz, czas przywracania ruchu w branży kolejowej, drogowej czy lotniczej jest utrudniony.

Nowoczesne rozwiązania w walce z oblodzeniem sieci trakcyjnej – technologia w praktyce

Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadziły innowacyjne rozwiązanie, które znacząco usprawnia proces zabezpieczania sieci trakcyjnej przed oblodzeniem. W 2023 roku spółka dopuściła do stosowania urządzenie MZS wraz z technologią – mechaniczny system nanoszenia preparatu antyoblodzeniowego na przewody jezdne sieci trakcyjnej. Certyfikat dopuszczenia został opublikowany na stronie głównej PLK SA w sekcji „Kontrahenci”.

Urządzenie MZS wyróżnia się pełną automatyzacją pracy – samodzielnie wykrywa przewody jezdne i precyzyjnie aplikuje preparat. W sezonie zimowym 2024 roku technologia została wykorzystana i sprawdzona na liniach kolejowych: Łódź Kaliska – Łowicz (LK15), Łódź Widzew – Kutno (LK16) oraz Czachówek Południowy – Radom (LK8). Efekt? W ciągu zaledwie 12 godzin zabezpieczono ponad 260 km sieci, a na zabezpieczonych odcinkach przewodów jezdnych sieci trakcyjnej nie odnotowano problemów z oblodzeniem. Prace prowadzono przy wyłączonym napięciu w sieci trakcyjnej.

Kolejny krok – praca pod napięciem

Dążąc do zwiększenia skuteczności i mobilności, w sezonie zimowym 2025/2026 podjęto inicjatywę przystosowania urządzenia MZS do pracy pod napięciem 3 kV DC. Testy i konsultacje techniczne potwierdziły zasadność takiego rozwiązania – urządzenie może aplikować preparat bez konieczności wyłączania napięcia w sieci trakcyjnej.

Kluczowe parametry technologii:

  • aplikacja preparatu przy wyłączonej sieci trakcyjnej
  • prędkość robocza do 40 km/h
  • zużycie środka: ok. 2 litry na torokilometr
  • obsługa urządzenia drogą radiową przez jedną osobę z kabiny pojazdu

Zastosowana technologia jest obecnie jedną z najskuteczniejszych metod walki z oszronieniem i oblodzeniem sieci trakcyjnej. Jej główną zaletą jest automatyzacja procesu oraz możliwość pracy przy włączonym napięciu.

Efekty wdrożenia

Od listopada 2025 roku w pierwszej kolejności zabezpieczono obszary północnej Polski. Czas realizacji działań został kilkukrotnie skrócony, a wdrożenie technologii pozwoliło uniknąć około 90 wyłączeń napięcia w sieci trakcyjnej, co wcześniej było konieczne i wiązało się z przygotowaniem strefy pracy. Dzięki temu możliwe jest szybkie reagowanie na alerty IMGW o nadchodzących trudnych warunkach pogodowych.

Procedury i szybkie reagowanie

Gdy warunki pogodowe powodują oblodzenie sieci trakcyjnej, wprowadzone są:

  • jazdy patrolowe oraz tzw. przecieranie sieci
  • zachowanie gotowości do pracy w usuwaniu skutków oblodzenia 66 pociągów sieciowych
  • monitoring przejezdności linii i warunków pogodowych w wybranych punktach sieci
  • decyzje operacyjne pozwalające utrzymać zasilanie i płynność ruchu

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i codziennej pracy służb technicznych Polskie Linie Kolejowe skutecznie ograniczają wpływ oblodzenia na funkcjonowanie sieci trakcyjnej. Wdrożona technologia i urządzenie MZS to przykład, jak polska innowacja połączona z praktyką eksploatacyjną wzmacnia bezpieczeństwo i niezawodność infrastruktury kolejowej. Odpowiednie przygotowanie infrastruktury sieciowej sprawia, że pasażerowie mogą podróżować bezpiecznie i punktualnie, niezależnie od warunków pogodowych.

Źródło: PLK
Fot. PLK

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz