Sektorkolejowy » Współpraca całego środowiska dla bezpiecznych przejazdów kolejowo-drogowych – podsumowanie XI konferencji przejazdowej

Współpraca całego środowiska dla bezpiecznych przejazdów kolejowo-drogowych – podsumowanie XI konferencji przejazdowej

pzez DamianM

XI edycja konferencji „Przejazdy Kolejowo-drogowe” organizowana przez Fundację ProKolej, która odbyła się 8 września 2025 r. w Warszawie, była świetną okazją do wymiany doświadczeń i rozmów o rozwiązaniach technicznych na styku infrastruktury kolejowej i drogowej.

Tomasz Szuba, prezes zarządu TINES Rail SA, zaprezentował systemy zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej. Prefabrykowane płyty torowe z ciągłym i punktowym przytwierdzeniem szyn to dwa typy bezpodsypkowej nawierzchni przejazdowej dopuszczonej i skategoryzowanej w Standardach technicznych PKP PLK SA (ST1 – T1, pkt. 8 – nawierzchnia bezpodsypkowa oraz w załączniku ST1 – T10 do tych Standardów: Przejazdy kolejowo-drogowe).

Na sieci PKP PLK zastosowano łącznie ponad 5 tys. metrów torów przejazdów o zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej w systemie TINES®. Do kluczowych zalet należą:

  • skuteczne tłumienie hałasu i wibracji wywołanego przejazdem pojazdów szynowych
  • prosty montaż
  • niskie koszty utrzymania

Badania eksploatacyjne zostały przeprowadzone w marcu i kwietniu 2024 r. na 20 przejazdach w celu oceny trwałości tego systemu. Przeprowadzone pomiary i oględziny stanu nawierzchni wybranych 20 przejazdów kolejowo drogowych wykazały, że system zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® stanowi trwałą i stabilną konstrukcję nawierzchni kolejowej i drogowej na tych przejazdach, zapewniającą długoletnią bezawaryjną eksploatację toru, nawet w warunkach intensywnego ruchu samochodowego i kolejowego.

Trwałość systemu zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® jest uwarunkowana właściwym przygotowaniem podłoża i odwodnienia, technologią zabudowy płyt oraz systemu przytwierdzenia szyny w otulinie, co powinno być wykonywane przez wyspecjalizowane firmy w celu dotrzymania reżimów technologicznych. Stosowanie systemu bezpodsypkowej, zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® zapewnia relatywnie niskie nakłady na prace utrzymaniowe tego systemu konstrukcji przejazdów w porównaniu do konstrukcji podsypkowych. Właściwe utrzymanie systemu zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® zapewnia zachowanie długiego okresu eksploatacji.

W trakcie debaty podkreślono potrzebę szerokiej współpracy ekspertów z różnych branż – od producentów, przez projektantów i wykonawców, aż po zarządców infrastruktury i służby nadzoru – aby ustalić wspólne standardy projektowania, wykonywania i eksploatacji przejazdów kolejowo-drogowych.

Źródło: TINES
Fot. TINES

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz