Sektorkolejowy » TRAKO: Kontrowersyjny debiut nowego wagonu Cegielskiego dla PKP Intercity

TRAKO: Kontrowersyjny debiut nowego wagonu Cegielskiego dla PKP Intercity

pzez DamianM

Trudny czas poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych (H. Cegielski FPS) wydaje się nie mieć końca. 9 września 2025 r. funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego (CBA) zatrzymali dwie osoby, którym postawiono zarzut żądania korzyści majątkowych w wysokości 900 tys. zł. Rzekomo chodziło o realizację kontraktu na dostawę elementów do produkcji taboru. Jeden z zatrzymanych to były już prezes spółki Grzegorz K. Według ustaleń Onetu, drugi mężczyzna niedługo po złożeniu zeznań popełnił samobójstwo przy użyciu broni palnej. W ubiegłym tygodniu – podczas 16. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO miała miejsce premiera pierwszego z 300. wyprodukowanych wagonów dla narodowego przewoźnika. Pojazd został udostępniony zwiedzającym, a Ci po dokładnym obejrzeniu go z bliska nie kryli niezadowolenia. Szerokie grono osób komentuje zgodnie: ten produkt znacząco odbiega od pierwotnej koncepcji. Czy głosy krytyki są słuszne?

Rekordowy kontrakt na dostawę 300. nowych wagonów dla PKP Intercity został zawarty w 2024 r. Wartość zamówienia narodowego przewoźnika to aż 4,239 mld zł brutto. Uwzględniono w nim również prawo opcji na dodatkowe 150 wagonów – jeśli zostanie wykorzystane, to kwota ta wzrośnie do 6,358 md zł brutto.

O nowych wagonach dla PKP Intercity było bardzo głośno już podczas ogłoszenia tego przetargu. Po rozstrzygnięciu postępowania zapowiadano „zupełnie nową jakość na polskich torach”, która odmieni flotę narodowego przewoźnika. Niedługo później opinii publicznej udostępniono koncepcję wizualną pojazdów, która wywierała spore wrażenie.

Wysoce optymistycznym założeniem byłoby oczekiwanie finalnego produktu, który w 100% odwzoruje założenia koncepcyjne. Jednak zaprezentowana wersja znacząco od nich odbiega.

Przyglądając się bliżej nowemu wagonowi drugiej klasy, widzimy, że wygląd zewnętrzny i wewnętrzny został odświeżony, ale czy możemy tutaj mówić o rewolucji? W środku dominuje stonowana kolorystyka – od razu rzuca się w oczy spora zmiana w postaci drewnianych lameli na suficie. W przedziale – od strony korytarza nie ma już przeźroczystej szyby, zniknęły również zasłony. Siedzenia są dosyć twarde – włącznie z zagłówkami i niestety stosunkowo wąskie. Wiele do życzenia pozostawia również kolor tapicerki, który sprawia wrażenie wyblakłego. Pozycję foteli można modyfikować, jednak sam mechanizm nie działał zbyt płynnie.

Z plusów można wymienić dosyć obszerną przestrzeń bagażową oraz gniazda elektryczne wyposażone zarówno w klasyczne złącze USB, jak i USB typu C. Z nowości – wewnątrz przedziału znajdziemy dotykowy panel sterowania, który pozwala dostosować temperaturę, głośność komunikatów czy natężenie światła.

PKP Intercity reaguje „pojazd nie spełnia standardów”

Jeszcze w trakcie tegorocznej edycji targów TRAKO narodowy przewoźnik opublikował swoje stanowisko w sprawie pojazdu zaprezentowanego przez Cegielskiego.

Przyjęliśmy z uwagą opinie oraz krytyczne głosy na temat pierwszego wagonu wyprodukowanego przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych, zaprezentowanego podczas targów TRAKO 2025. Podzielamy te spostrzeżenia – pojazd w obecnej formie nie spełnia naszych oczekiwań ani standardów, jakie chcemy zapewniać naszym pasażerom.

Prezentacja wagonu na targach TRAKO służy również zebraniu opinii ekspertów branżowych oraz przyszłych użytkowników, które zostaną wykorzystane przez producenta do wprowadzenia niezbędnych korekt, tak aby finalny projekt spełniał wymagania PKP Intercity oraz oczekiwania pasażerów. Producent zaprosił gości do wyrażania opinii z pomocą internetowej ankiety, którą można wypełnić podczas zwiedzania wagonu.

Naszym priorytetem jest dostarczanie nowoczesnych, komfortowych i niezawodnych wagonów, które odpowiadają na potrzeby podróżnych i wyzwania współczesnego transportu kolejowego. Przed producentem stoi jeszcze wiele pracy, aby prototyp został rozwinięty i mógł zostać wdrożony do eksploatacji zgodnie z naszymi wymaganiami.

Oczekujemy, że H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podejmie działania, które pozwolą jak najszybciej wyeliminować wskazane niedociągnięcia i udoskonalić projekt. Jako partner biznesowy jesteśmy otwarci na współpracę i konstruktywny dialog, jednak naszym obowiązkiem wobec pasażerów jest konsekwentne egzekwowanie wysokich standardów jakości.

Liczymy, że producent wykorzysta otrzymane uwagi i dostarczy finalny produkt odpowiadający zarówno wymaganiom PKP Intercity, jak i oczekiwaniom pasażerów.

Pierwsze wagony, również między innymi 1 klasy, bezprzedziałowe, wielofunkcyjne COMBO, PKP Intercity odbierze od producenta w 2026 roku. Liczymy, że ten czas zostanie przeznaczony na zmiany, jakich oczekują pasażerowie i PKP Intercity.

Do zaistniałej sytuacji odniósł się w rozmowie z Radiem Zet Dariusz Klimczak – minister infrastruktury.

Nie ma zgody na te wagony […] Oczekujemy zupełnie innego produktu – podkreślił stanowczo.

„Jesteśmy gotowi do wdrożenia zmian” – Cegielski odpowiada

W odpowiedzi na głosy krytyki poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych wystosowała własny komunikat, w którym wyjaśnia, z czego wynikają rozbieżności pomiędzy wizualizacjami a zaprezentowanym wagonem.

Podczas targów TRAKO 2025 zaprezentowaliśmy wagon klasy drugiej, który różni się od makiety sprzed dwóch lat – ta dotyczyła bowiem klasy pierwszej. Różnice w wyposażeniu i materiałach wynikają zarówno z wymagań kontraktowych, jak i odmiennych standardów przewidzianych dla poszczególnych klas. Zastosowane rozwiązania zostały uzgodnione z PKP Intercity i spełniają wszystkie obowiązujące normy. Ich celem jest zapewnienie trwałości, bezpieczeństwa i komfortu codziennej eksploatacji.

Uważnie wsłuchujemy się w opinie pasażerów i ekspertów, które pojawiły się podczas targów. Zebrane ankiety i komentarze będą cennym wsparciem dla zamawiającego przy podejmowaniu decyzji o ewentualnych modyfikacjach.

Ostateczny kształt wagonu wynika z decyzji klienta, a my – jako producent – pozostajemy w pełni gotowi do wdrożenia wszelkich zmian, które pozwolą jeszcze lepiej dopasować pojazd do oczekiwań pasażerów.

Jesteśmy przekonani, że dzięki tej współpracy powstanie produkt, który będzie powodem do dumy dla PKP Intercity, FPS oraz – przede wszystkim – dla wszystkich podróżnych.

Sprawa wagonów dla PKP Intercity pozostaje rozwojowa. Czy rzeczywiście uda się nanieść poprawki w tak dużym kontrakcie i sfinalizować wszystkie dostawy w terminie? Przede wszystkim czy zaoferowany pojazd będzie spełniał wymagania zamawiającego i podróżnych?

Fot. Damian Malesza

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz