Port Gdynia zainaugurował budowę nowoczesnego terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego. Inwestycja o wartości 75 mln zł, współfinansowana przez Unię Europejską (UE), wzmocni infrastrukturę o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa Polski i wschodniej flanki NATO (ang. North Atlantic Treaty Organization). Terminal umożliwi sprawny przeładunek kontenerów między transportem morskim, kolejowym i drogowym. Za realizację inwestycji odpowiada spółka NDI.
Budując terminal intermodalny, inwestujemy nie tylko w logistykę, ale w bezpieczeństwo. To infrastruktura, która zwiększa strategiczne znaczenie Gdyni na mapie Europy. Terminal wzmocni odporność infrastrukturalną Polski i całego regionu – powiedział Piotr Gorzeński, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Zakres prac obejmuje budowę 2,73 km torów kolejowych, 30 tys. m² placów manewrowych oraz stacjonarnej rampy przeładunkowej. Terminal powstaje jako infrastruktura dual-use – przystosowana zarówno do obsługi ładunków handlowych, jak i sprzętu wojskowego. Specjalistyczne rampy i tory wpisują obiekt w unijny program Military Mobility, zwiększając zdolności logistyczne NATO na wschodniej flance.
To inwestycja, która wzmacnia Pomorze i szerzej otwiera nasze połączenia z całą Europą. Terminal intermodalny w Gdyni jest dowodem, że kiedy region i państwo działają razem, potrafimy realizować projekty o znaczeniu europejskim – zaznaczył Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Budowa terminala intermodalnego to kolejny krok w rozwoju portu, który stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny i efektywny […] Wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem – dodał Przemysław Młynarczyk z Grupy NDI.
Budowa terminalu potrwa do drugiej połowy 2026 r. Po zakończeniu wszystkich prac Port Gdynia zyska nowoczesne zaplecze intermodalne wspierające zrównoważony transport. Inwestycja wzmocni pozycję portu w transeuropejskiej sieci logistycznej, szczególnie na kluczowym szlaku Bałtyk – Adriatyk, łączącym Skandynawię z południową Europą przez Polskę, Czechy, Słowację i Austrię.



Projekt otrzymał dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) w wysokości 35 mln zł, co stanowi 50% wartości całej inwestycji.
Fot. Port Gdynia
Zobacz również: