Sektorkolejowy » Rozpoczęły się prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 143

Rozpoczęły się prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 143

pzez DamianM

Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace na dwóch odcinkach trasy łączącej Wrocław z Kluczborkiem o łącznej długości 22 km. Inwestycja finansowana z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) pozwoli skrócić czas podróży między tymi miastami o 10 min. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły kursować z prędkością 120 km/h, a towarowe 80 km/h.

Wykonawcy z początkiem września przystąpili do realizacji prac na linii kolejowej nr 143. Trakcja modernizuje 12-kilometrowy odcinek Bierutów – Oleśnica Z kolei konsorcjum PPM-T (lider) i DOLKOM (partner) przebuduje 10 km trasy Kluczbork – Wołczyn.

Co zostanie wykonane w ramach inwestycji PLK?

Zakres prac obejmuje modrenizację torów, sieci trakcyjnej oraz modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk). Na stacji Bierutów od strony Oleśnicy oraz we Wołczynie od strony Kluczborka zabudowane zostaną nowe rozjazdy. Kompleksowej przebudowie podlegać będzie droga wojewódzka nr 451 w rejonie skrzyżowania z linią kolejową.

Inwestycja przewiduje remont lub przebudowę 26 obiektów inżynieryjnych, w tym 3 mostów nad rzekami Smolną, Świerzną i Baryczką oraz 4 wiadukty. Wzmocnione zostaną wiadukty kolejowe w Solnikach Wielkich, Oleśnicy i Ligocie Dolnej. Drugi wiadukt w Ligocie Dolnej, nieużytkowany obecnie, zostanie rozebrany. Pracami objętych będzie również 19 przepustów.

Nowa infrastruktura dla podróżnych

W rezultacie inwestycji PLK stare perony w Smardach zostaną zmienione w nowoczesne obiekty dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dostęp do nich zapewni rozbudowany o chodnik przejazd kolejowo-drogowy. W Solnikach Wielkich powstaną 2 nowe perony zlokalizowane bliżej terenów zabudowanych, co zwiększy dostępność kolei dla mieszkańców. Połączenie między peronami umożliwi nowe przejście przez tory wyposażone w rogatki.

Wszystkie perony otrzymają oświetlenie ułatwiające podróże po zmroku, ławki oraz gabloty z aktualnymi rozkładami jazdy pociągów. Infrastruktura pasażerska zostanie w pełni dostosowana do standardów umożliwiających wygodne wsiadanie do pociągów wszystkim podróżnym, niezależnie od stopnia sprawności.

Modernizacja obejmie także przejazdy kolejowo-drogowe na całej długości przebudowywanych odcinków. PLK wymieni płyty przejazdowe i naprawi nawierzchnię drogową na dojazdach. Wybrane przejazdy otrzymają nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu, co znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa w miejscach krzyżowania się szlaków kolejowych z drogami.

Zakończenie wszystkich prac ma nastąpić w połowie 2026 r.

Wkrótce uruchomienie przetargu na kolejny etap prac

PLK przygotowuje się już do ogłoszenia przetargu na kolejny etap modernizacji. W planach jest przebudowa 3-kilometrowego fragmentu linii obejmującego stację Wrocław Psie Pole i szlak do Wrocławia Sołtysowic. Ten odcinek ma kluczowe znaczenie dla sprawnego funkcjonowania połączeń aglomeracyjnych do Oleśnicy i Trzebnicy. Realizacja będzie możliwa dzięki dofinansowaniu z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Fot. PLK

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz