Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozpoczęły pierwszy etap modernizacji linii kolejowych nr 25, 74 i 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Wykonawcą prac jest Swietelsky Rail Polska, a wartość kontraktu wynosi blisko 1,16 mld zł brutto. Roboty budowlane ruszyły na przełomie listopada i grudnia br. Całość przedsięwzięcia, obejmującego 66 km torów, ma zostać ukończona do II kwartału 2028 r.
Pierwszy etap prac koncentruje się na odcinkach Sandomierz – Chmielów (linia kolejowa nr 25) oraz Sobów – Zbydniów (linia kolejowa nr 74). Obecnie wykonawca prowadzi roboty rozbiórkowe – demontowane są stare szyny, podkłady, sieć trakcyjna oraz urządzenia elektroenergetyczne i sterowania ruchem kolejowym (SRK). Na placu budowy zgromadzono już materiały niezbędne do realizacji kolejnych faz projektu.
Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie wrócą na kolejne odcinki linii Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów. Modernizacja tras kolejowych to usprawnianie systemu komunikacyjnego i ekologicznego transportu, a przez to zapewnienie lepszego poziomu życia mieszkańców – powiedział Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PLK.
Szybsze połączenia na trasach regionalnych
Modernizacja torowisk, obiektów inżynieryjnych oraz przejazdów kolejowo-drogowych pozwoli podnieść prędkość maksymalną pociągów pasażerskich do 120 km/h, a składów towarowych do 110 km/h. Czas podróży między Sandomierzem a Padwią ulegnie skróceniu o blisko 10 min. Jeszcze większe oszczędności czasu odczują pasażerowie pociągów Intercity – na odcinkach Stalowa Wola Rozwadów – Sobów oraz Sobów – Padew przejazd będzie krótszy o ok. 13 min.
Dostępne perony na 13 stacjach
Istotnym elementem przedsięwzięcia jest przebudowa peronów na 13 stacjach i przystankach: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie oraz Padew Narodowa. Nowa infrastruktura ułatwi dostęp do pociągów podróżnym z ograniczoną mobilnością – perony wyposażone zostaną w pochylnie i oznakowania dotykowe. Komfort pasażerów podniosą także nowe wiaty, ławki oraz gabloty z rozkładem jazdy.
Inwestycję jest realizowana z wykorzystaniem środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Kwota pozyskanego dofinansowania wynosi 798,7 mln zł.









Fot. PLK
Zobacz również: