Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Poznania (MPK Poznań) może już wykorzystać pierwszy tramwaj typu NGT6D, sprowadzony z niemieckiego Bonn do przewozu pasażerów. Pojazd produkcji Duewag/Siemens z 1994 r. otrzymał dopuszczenie do ruchu. Oficjalny debiut zaplanowano na paradę tramwajową z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w stolicy Wielkopolski. Umowa z przewoźnikiem z Bonn przewiduje dostawę maksymalnie 24 takich wagonów, przy czym cena za każdy sprawny egzemplarz wynosi do 46,5 tys. euro.
Dziś, dzięki działaniom podjętym przez miejskiego przewoźnika, jesteśmy świadkami znacznego odmłodzenia floty tramwajowej: mocno zaawansowane są dostawy fabrycznie nowych dwukierunkowych wagonów z Modertransu, prowadzony jest przetarg na zakup kolejnych nowych wagonów, tym razem jednokierunkowych. Debiutuje też wagon z Bonn. Zakończenie tego, trwającego już, procesu oznacza wycofanie z ruchu liniowego najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych i wysokopodłogowych tramwajów z lat 60. i 70. ubiegłego wieku – powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Każdy tramwaj mierzy niespełna 29 m długości i oferuje 201 miejsc – w tym 64 siedzące oraz 137 stojące. Przewidziano w nim przestrzeń dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Dwukierunkowa konstrukcja umożliwia wykorzystanie pojazdu na wszystkich trasach w sieci, także na liniach wahadłowych i odcinkach bez tradycyjnych pętli. 70% powierzchni stanowi niska podłoga, co znacząco ułatwia wsiadanie pasażerom z ograniczoną mobilnością.
Ostateczna kwota za każdy tramwaj z Bonn zależy od jego stanu technicznego po oględzinach przeprowadzanych przed odbiorem. Kontrakt daje spółce możliwość rezygnacji z wagonów uszkodzonych, jeśli strony nie osiągną porozumienia cenowego. Wprowadzenie dwukierunkowych pojazdów zwiększy elastyczność zarządzania flotą i pozwoli wycofać z eksploatacji wagony 105Na, eliminując koszty ich remontów głównych.
Przystosowanie do poznańskich standardów
Po przetransportowaniu wagonu do Poznania służby techniczne przeprowadziły kompleksową adaptację pojazdu. Przygotowano miejsce dla wózka inwalidzkiego, dziecięcego lub roweru. Zainstalowano połączenie alarmowe między przestrzenią pasażerską a kabiną motorniczego oraz akustyczny sygnał ostrzegawczy przed zamykaniem drzwi. Tramwaj wyposażono w system monitoringu wizyjnego, pełną informację pasażerską z czytnikami karty PEKA oraz urządzenia sterujące zwrotnicami i sygnalizacją świetlną na trasie. Wszystkie opisy aparatury przygotowano w języku polskim, a dla motorniczych opracowano instrukcje obsługi.
Prace realizowaliśmy własnymi siłami, w sposób niekolidujący z bieżącymi zadaniami, związanymi nie tylko z codziennym uruchomieniem, ale też odbiorami Moderusów Gamma LF 04 AC BD. W tym czasie dobrze poznaliśmy tramwaj. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służyć pasażerom i pasażerkom. Cieszę się, że wkrótce każdy będzie mógł samodzielnie go ocenić: zobaczyć go na własne oczy i na własnej skórze przekonać się, jak się nim podróżuje. Tramwaj zadebiutuje podczas parady wagonów z okazji 145-lecia poznańskiej komunikacji miejskiej i dnia św. Katarzyny, czyli w niedzielę, 23 listopada – podkreślał Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.
Dodał również, że dzięki pozyskanemu doświadczeniu prace dostosowawcze w kolejnych pojazdach będą przebiegały coraz sprawniej.








Fot. UM Poznań
Zobacz również: