Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowanie przetargowe na modernizację ponad 40-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Równolegle trwa procedura wyłonienia wykonawcy prac na trasie Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Inwestycja, dofinansowana w 85% ze środków unijnych, ma zwiększyć przepustowość strategicznej trasy łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem oraz usprawnić transport towarowy do portu w Gdyni.
Przetarg na odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna obejmuje przebudowę istniejącego toru i budowę drugiego na dystansie blisko 40 km. Trasa zostanie zelektryfikowana, a podróżni zyskają dostęp do zmodernizowanych peronów na stacji Szałamaje oraz przystankach Wojtal, Olpuch i Podleś. Ponadto w gminie Kościerzyna powstanie nowy przystanek – Szenajda, który poprawi dostępność kolei w tej części województwa pomorskiego.
Projekt przewiduje również budowę dwóch nowych łącznic – Czarna Woda – Łąg Południowy oraz Szałamaje – Łąg – które połączą linie kolejowe nr 201 i 203 (Tczew – Kostrzyn). Bezpieczeństwo zapewnią nowe systemy sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz nowa infrastruktura na 14 przejazdach kolejowo-drogowych. Inwestycja obejmie także budowę lub przebudowę 28 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów oraz przepustów.


PLK chcą podpisać umowę na realizację tej inwestycji w III kw. 2026 r., a zakończenie robót zaplanowano na koniec 2029 r.
Procedura wyłonienia wykonawcy odcinka Wierzchucin – Lipowa Tucholska trwa
Od 18 września trwa postępowanie na modernizację 27-kilometrowego odcinka między Wierzchucinem a Lipową Tucholską. Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru, dobudowę drugiego oraz elektryfikację całej trasy. Nowe perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności powstaną na sześciu stacjach i przystankach: Wierzchucin, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Zarośle, Rosochatka oraz Lipowa Tucholska.
W czterech lokalizacjach na miejscu przejazdów kolejowo-drogowych powstaną skrzyżowania dwupoziomowe, a dziewięć innych przejazdów otrzyma nowe rogatki i sygnalizatory świetlne. Wyłoniony wykonawca przygotuje projekty w zakresie srk i telekomunikacji, a następnie zrealizuje prace budowlane obejmujące także 19 obiektów inżynieryjnych. Realizacja zadania zaplanowana jest na lata 2026–2029.
Etapowa modernizacja linii kolejowej nr 201
Modernizacja historycznej „Węglówki” trwa od 2021 r. Na terenie województwa pomorskiego zaawansowane są prace na odcinkach Kościerzyna – Somonino i Somonino – Gdańsk Osowa. W ostatnim czasie ogłoszono przetarg na trasę Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. W województwie kujawsko-pomorskim w czerwcu wystartowało postępowanie na odcinek Maksymilianowo – Wierzchucin, a we wrześniu podpisano umowę na modernizację stacji Maksymilianowo.
Po zakończeniu wszystkich inwestycji:
- najszybsze pociągi pasażerskie na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna osiągną prędkość 160 km/h, a towarowe 120 km/h
- Na trasie Kościerzyna – Gdynia Główna składy pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h. Obecnie maksymalna prędkość wynosi odpowiednio 30-120 km/h dla pociągów pasażerskich i 30-90 km/h dla towarowych
W rezultacie czas przejazdu najszybszymi składami na trasie Maksymilianowo – Kościerzyna ulegnie skróceniu o blisko 20 min, a pomiędzy Kościerzyną a Gdynią o ok. 14 min. Zasadnicze prace budowlane mają zakończyć się w 2031 r., a wszystkie niezbędne dopuszczenia PLK planuje uzyskać w 2032 r.
Autor: Damian Malesza
Fot. PLK
Zobacz również: