Sektorkolejowy » PKP Intercity dotrze do małych i średnich miast – przewoźnik chce uruchomić nowe połączenia

PKP Intercity dotrze do małych i średnich miast – przewoźnik chce uruchomić nowe połączenia

pzez DamianM

Prawie pół miliona Polaków będzie mogło wsiąść do pociągu dalekobieżnego w swojej miejscowości, a dla 3,5 mln mieszkańców naszego kraju zwiększy się dostępność do pociągów dalekobieżnych. PKP Intercity ma plan uruchomienia kilkunastu nowych tras przez małe i średnie miasta. Pierwsza ruszy w grudniu tego roku. Realizacja całego planu będzie możliwa dzięki nowemu taborowi – hybrydowym zespołom trakcyjnym (HZT), lokomotywom hybrydowym i klasycznym składom spalinowym.

Siatka połączeń PKP Intercity obsługiwanych nowymi pojazdami hybrydowymi i spalinowymi została skonstruowana tak, aby zapewnić dostęp do pociągów dalekobieżnych mieszkańcom małych oraz średnich miast, w tym 14 miejscowościom, do których pociągi pasażerskie od wielu lat nie kursowały. Do Czaplinka i Złocieńca pociągi dalekobieżne powrócą po 40 latach, do Łomży, Chorzel, czy Wielbarka – po 30 latach, a do Człuchowa oraz Czarnego – po 20 latach.

Blisko 440 tys. Polaków ponownie będzie miało dostęp do pociągów dalekobieżnych. Hybrydowe i spalinowe zespoły trakcyjne pozwolą także na rozbudowanie oferty przewozowej w miejscowościach, w których mieszkańcy obecnie mają tylko jedno połączenie dalekobieżne, np. Świdnica, Chojnice, Czersk, Krasnystaw oraz na liniach niezelektryfikowanych, np. do Jasła, Zagórza, Kostrzyna, Gorzowa Wielkopolskiego. PKP Intercity szacuje, że dzięki temu zwiększy się dostępność do pociągów dalekobieżnych dla 3,5 mln Polaków.

Nowe trasy przez małe i średnie miasta

35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe będzie obsługiwało następujące trasy:

• Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);

• Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);

• Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);

• Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);

• Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);

• Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);

• Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);

• Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);

• Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);

• Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);

• Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);

• Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).

Nowy tabor dla małych i średnich miast

PKP Intercity ogłosiło przetarg na wypożyczenie 22 spalinowych składów, które pozwolą uruchomić pierwsze połączenie jeszcze w tym roku. Będzie to trasa Gorzów Wielkopolski – Poznań. Kolejnym, w 2026 roku, będzie połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy. Pozostałe połączenia będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, na które w 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą NEWAG.

Pierwszy nowy pojazd trafi do przewoźnika na początku 2027 r., a wszystkie zostaną przekazane przez producenta do końca drugiego kwartału 2029 r. Będą one kursowały w relacjach krajowych w ramach ekonomicznej kategorii InterCity (IC) i to głównie dzięki tym pociągom będzie można uruchomić nowe trasy. W budowie w fabryce PESA jest też 16 lokomotyw hybrydowych, które podobnie jak składy hybrydowe, będą mogły jeździć po liniach zelektryfikowanych i tych bez elektryfikacji. Będzie to kolejny etap zwiększania liczby połączeń do małych i średnich miast, takich jak: Suwałki, Augustów, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Głogów, Leszno.

Komfortowe pociągi dla różnych grup podróżnych

W każdym nowym hybrydowym zespole trakcyjnym będzie 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach, czy indywidualne oświetlenie. Konstrukcja i design są odpowiedzią na potrzeby różnych grup pasażerów. Dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach przewidziana została specjalna strefa zapewniająca więcej przestrzeni i pozwalająca na wygodną podróż. Część dla rodzin z dziećmi wyposażona będzie w stoliki ze stałą planszą do gry oraz schowkiem na kostkę. Wychodząc naprzeciw potrzebom rowerzystów, uwzględnione zostały miejsca stojące na rowery, np. elektryczne. W pojazdach przewidziane są automaty vendingowe, a także przedział drużyny konduktorskiej. Bezpieczeństwo podróżowania zapewni Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS.

Źródło: PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz