17 lipca br. Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji spotkał się z przedstawicielami Ponadzakładowych Organizacji Związkowych w sprawie prowadzonych rokowań dotyczących postulowanego przez stronę społeczną Protokołu dodatkowego nr 17 do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP). Dokument ten miałby wprowadzić zmiany w obowiązującym układzie, który pozostaje w okresie wypowiedzenia do czerwca 2026 roku.
Podczas spotkania omówiono przedstawioną wcześniej przez pracodawcę ramową propozycję zmian w systemie wynagradzania. Założenia zakładają połączenie wynagrodzenia zasadniczego z systemem premiowym, którego wysokość będzie powiązana z wynikami pracy. Propozycja obejmuje również rezygnację z wybranych elementów ZUZP oraz włączenie części dodatkowych składników wynagrodzenia do płacy zasadniczej.
Strona związkowa zwróciła uwagę na potrzebę uszczegółowienia takich kwestii, jak:
- wskaźniki efektywności,
- sposób dystrybucji budżetu premiowania,
- zasady wartościowania stanowisk,
- oraz symulacje wpływu zmian na poziom wynagrodzeń.
Organizacje związkowe podkreśliły, że dostrzegają potrzebę zmian i są gotowe kontynuować rozmowy, jednak uważają, że kluczowym etapem powinno być przeprowadzenie procesu wartościowania stanowisk. Związkowcy poprosili również o przygotowanie szczegółowego zestawienia dotyczącego średnich wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach w grupach zawodowych objętych ZUZP. Zarząd PKP CARGO zadeklarował, że takie dane zostaną przekazane jeszcze przed kolejnym spotkaniem.
Prezes Zarządu PKP CARGO S.A., Agnieszka Wasilewska-Semail, podkreśliła, że propozycja zmian w systemie wynagradzania wynika z konieczności poszukiwania alternatywnych rozwiązań, które pozwolą ochronić miejsca pracy w trudnej sytuacji finansowej spółki. Nowy system ma wpłynąć pozytywnie na stabilizację wyników PKP CARGO w dłuższej perspektywie. Jak zaznaczyła prezes, niezbędne będzie wspólne zaangażowanie pracodawcy i związków zawodowych w proces modernizacji systemu wynagradzania i wypracowanie trwałych ram współpracy.
Cieszy fakt, że obie strony dostrzegają potrzebę zmian i są gotowe prowadzić dalszy dialog w tym zakresie.
Fot. Sektorkolejowy
Zobacz również: