Po 15 latach nieobecności spalinowóz SP42-114 wrócił do jarocińskiej lokomotywowni. 26 sierpnia 2025 r. pojazd wyprodukowany w 1975 r. (nr fabryczny 8956), został przetransportowany do tamtejszego muzeum (Parowozownia Jarocin). Realizacja inicjatywy była możliwa dzięki współpracy Towarzystwa Kolei Wielkopolskich (TKW), PKP CARGO oraz firmy JAXAN i T&C.
SP42-114 rozpoczęła służbę 20 marca 1975 r. w MD Poznań. Od lipca 1980 r. stacjonowała w Lesznie, następnie przez niemal dwie dekady (1991-2010) służyła w jarocińskiej lokomotywowni podległej MD Ostrów. W tym okresie obsługiwała połączenia pasażerskie do Czempinia (do 1995 r.) oraz Leszna (do 2003 r.).
Po zakończeniu eksploatacji w 2010 r. lokomotywa została odstawiona w Lesznie, gdzie przez lata służyła jako dawca części do innych jednostek serii SM42. Stan techniczny pojazdu systematycznie się pogarszał aż do interwencji TKW w 2021 r.

Ratowanie zabytku techniki
TKW podjęło działania ratunkowe, kompletując i zabezpieczając pojazd na cele muzealne. Likwidacja gniazda napraw w Lesznie wymusiła transport spalinowozu do Szczecinka (27 listopada 2024 r.). W 2025 r. organizacja podpisała z PKP CARGO umowę dotyczącą przejęcia lokomotywy pod opiekę, co umożliwiło finalizację procesu ratowania zabytku.
Fot. Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej – Muzeum Parowozownia Jarocin
Zobacz również: