Finał wydarzenia odbył się podczas XV Kongresu Kolejowego. Nagrodę główną przyznano Kwidzynowi, a publiczności – Chojnicom. Tegoroczna edycja była współorganizowana przez dwie Fundacje – ProKolej oraz Grupy PKP.
13 listopada 2025 r., w warszawskim Centrum Nauki Kopernik, odbył się XV Kongres Kolejowy. Tematyka paneli koncentrowała się na kluczowych wyzwaniach dla sektora, takich jak integracja europejskiej sieci kolejowej, cele dla polskiego transportu kolejowego do 2035 r., finansowanie i kierunki inwestycji po 2030 r., a także kwestie taboru dla Kolei Dużych Prędkości (KDP), cyberbezpieczeństwa oraz mobilności wojskowej. Częścią wydarzenia był również finał Konkursu Dworzec Roku, podczas którego dowiedzieliśmy się, który z polskich obiektów zasłużył na prestiżowy tytuł, tym samym podkreślając znaczenie nowoczesnej i przyjaznej pasażerom infrastruktury kolejowej.

O konkursie Dworzec Roku 2025
Konkurs Dworzec Roku to coroczna inicjatywa Fundacji ProKolej służąca wyróżnieniu najlepszych dworców kolejowych w Polsce – polega on na otwartym zgłaszaniu przez pasażerów, samorządy, organizacje pozarządowe i sympatyków kolei obiektów, które są funkcjonalne, nowoczesne oraz dobrze służą podróżnym.
Głosowanie publiczności jest niezwykle istotne – to głos podróżnych. Jednocześnie to sygnał, by tworzyć i wspierać takie obiekty, które odpowiadają na realne potrzeby użytkowników i sprawiają, że podróż koleją staje się przyjemnością od pierwszego kroku na dworcu – powiedział Radosław Konieczny, prezes Fundacji Grupy PKP.
W głosowaniu wzięło udział ponad 21 tys. internautów, którzy wybierali zwycięzcę spośród 10 finalistów. Tym, co szczególnie cieszy organizatorów, jest lokalne zaangażowanie władz i mediów w promowanie swoich obiektów. O zwycięstwie dworca w Chojnicach zadecydowało ponad 6 tys. internautów.
Nagrodę główną przyznaje natomiast jury. Jego skład jest zmieniany co roku, co pozwala na zobiektywizowanie wyboru – wyjaśniła Anna Kamińska, koordynatorka konkursu z ramienia Fundacji ProKolej.
Pomorskie zdominowało konkurencję
Decyzję o przyznaniu nagrody głównej Kwidzynowi podjęło 5-osobowe jury. Zasiadali w nim: prof. Justyna Łacny – dziekan Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej, Judyta Kurowska-Ciechańska – wiceprezes zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei (PSMK), Zbigniew Szafrański – przewodniczący rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Kuba Czajkowski – prezes zarządu Astarium oraz Dominik Skudlarski – redaktor naczelny Kolejowego Portalu.
Obydwa zwycięskie obiekty – Chojnice oraz Kwidzyn – znajdują się na terenie województwa pomorskiego. Do tej pory jedynie Gdańsk i Kartuzy z tego regionu otrzymały wyróżnienie.
Fot. Fundacja ProKolej
Zobacz również: