Koleje Ukraińskie zawarły z francuskim Alstom umowę na dostawę 55 elektrycznych lokomotyw Traxx. Wartość kontraktu wynosi blisko 470 mln euro, a środki na realizację zapewni Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (300 mln euro) oraz Bank Światowy (190 mln USD). Pierwsze pojazdy trafią na Ukrainę w 2027 r. Zakup ma unowocześnić przestarzałą flotę – średni wiek ukraińskich lokomotyw przekracza obecnie 46 lat.
Kontrakt obejmuje nie tylko same pojazdy, ale również szkolenie maszynistów i personelu oraz dostawy części zamiennych. Lokomotywy powstaną w zakładach Alstom we francuskim Belfort. Projekt otrzymał wsparcie finansowe międzynarodowych instytucji w ramach programów odbudowy ukraińskiej gospodarki. Alstom, sygnatariusz inicjatywy Ukraine Business Compact, angażuje się w rozwój i rekonstrukcję infrastruktury kolejowej tego kraju.
Lokomotywy o mocy do 9,4 MW i prędkości maksymalnej 120 km/h
Zamówione lokomotywy będą wyposażone w 4 wózki w układzie Bo-Bo. Pojazdy przystosowano do pracy w dwóch systemach zasilania – 3 kV prądu stałego oraz 25 kV prądu przemiennego. Ich moc wyniesie od 7,2 do 9,4 MW, a prędkość maksymalna 120 km/h. Lokomotywy zostaną wyposażone w ukraińskie systemy bezpieczeństwa oraz radiostacje. Producent projektował je z myślą o potrzebach infrastruktury kolejowej Ukrainy.

Francuski koncern obecny w Ukrainie od dekady
Alstom działa na ukraińskim rynku od 2012 r. Centrum inżynieryjne w Charkowie specjalizuje się w opracowywaniu nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK). Firma zatrudnia tam wysoko wykwalifikowanych ukraińskich inżynierów. W 2018 r. koncern otworzył biuro w Kijowie, które wspiera projekty dotyczące taboru, w tym rozwój lokomotyw elektrycznych zarówno dla Ukrainy, jak i innych rynków.
Pierwszym zrealizowanym przez Alstom przedsięwzięciem była modernizacja 123-kilometrowego odcinka Krasnograd – Łozowa. Ukraiński zespół firmy projektował, montował i utrzymywał systemy sterowania ruchem dla projektów realizowanych na Ukrainie oraz w Azerbejdżanie, Turkmenistanie, Uzbekistanie, Kazachstanie, Mongolii oraz Szwecji.
Fot. Ukrzaliznytsia, Alstom
Zobacz również: