Sektorkolejowy » Dworzec Toruń Miasto po metamorfozie za 25,5 mln zł

Dworzec Toruń Miasto po metamorfozie za 25,5 mln zł

pzez DamianM

Polskie Koleje Państwowe (PKP SA) sfinalizowały gruntowną modernizację zabytkowego dworca Toruń Miasto. Inwestycja pochłonęła ponad 25,5 mln zł brutto i została sfinansowana środków własnych spółki. Obiekt wzniesiony w 1889 r. w stylu neogotyckim odzyskał dawny wygląd i zyskał współczesne udogodnienia dla podróżnych oraz nowe funkcje komercyjne.

Powrót do korzeni

Budynek przeszedł już wcześniej istotną transformację – w 1938 r. przebudowano go w duchu wczesnego modernizmu z okazji wizyty marszałka Rydza-Śmigłego. Obecna inwestycja przywróciła pierwotny wygląd ustalony na podstawie badań konserwatorskich. Fasada zyskała beżowy odcień harmonizujący z białą stolarką okienną i drzwiową w części dworcowej oraz brązową w budynkach sąsiednich. Nad głównym wejściem od strony miasta zawisł tradycyjny okrągły zegar.

Między dworcem a tzw. starą apteką powstała otwarta poczekalnia letnia. W miejscu częściowo rozebranego budynku, z którego pozostawiono jedynie mur, urządzono przestrzeń z pergolą porośniętą pnączami, ławkami oraz koszami. Zlokalizowano tu również niewielki obiekt mieszczący instalacje telekomunikacyjne do obsługi ruchu pociągów.

Jednym z kluczowych priorytetów PKP S.A. jest zapewnienie pasażerom wysokiej jakości obsługi na dworcach kolejowych. Konsekwentnie realizujemy ten cel, modernizując zarówno duże, reprezentacyjne obiekty znajdujące się w największych miastach, jak i mniejsze dworce. Chcemy, by pasażerowie korzystali z komfortowych, bezpiecznych i bardziej nowoczesnych obiektów, niezależnie skąd wyruszą w podróż – podkreślał Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP SA.

Toruński dworzec w nowej odsłonie

Hol dworcowy pełniący funkcję poczekalni łączy historyczny charakter z nowoczesnością. Na posadzce odtworzono styl i kolorystykę dawnej mozaiki, ściany wykończono płytkami klinkierowymi. Aranżację uzupełniają nowoczesne oświetlenie, ergonomiczne ławki, gabloty z rozkładami jazdy, automaty z przekąskami i napojami oraz elektroniczne tablice informacyjne. Modernizację przeszły także ogólnodostępne toalety.

Obiekt wzbogacił się o funkcje komercyjne. Przygotowano lokal gastronomiczny z odrestaurowanym sufitem, zabytkową drewnianą boazerią oraz pamiątkowym piecem kaflowym, a także lokal biurowo-usługowy. Na piętrze, dostępnym nową windą, powstanie hostel z 9 pokojami z łazienkami oraz pomieszczenia na recepcję. Renowację przeszła także zewnętrzna część sąsiedniej „starej apteki” z powierzchnią handlowo-usługową.

Dworzec dostosowano do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano dotykowe tablice z planem obiektu, oznaczenia brajlowskie oraz ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Budynek wyposażono w rozwiązania proekologiczne: energooszczędne oświetlenie, kurtyny powietrzne, wentylację z odzyskiem ciepła, nową instalację grzewczą oraz zbiornik na deszczówkę. Nad optymalnym zużyciem mediów czuwa system BMS monitorujący pracę urządzeń oraz instalacji. Na południe od dworca powstał niewielki parking, w którego obrębie odsłonięto i odrestaurowano historyczną kostkę. W sąsiedztwie założono nowe klomby.

Według danych UTK w 2024 r. na stacji zatrzymywało się średnio 79 pociągów dziennie, a z usług korzystało 2,1 tys. pasażerów na dobę. Projekt przebudowy opracowała pracownia Transprojekt Gdański, a wykonawcą była toruńska firma PRB „AGAD”.

Inwestycja jest częścią projektu BiT City II realizowanego wspólnie przez PKP SA, Polskie Linie Kolejowe (PLK) i Miasto Toruń.

Fot. PKP SA

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz