Polskie Koleje Państwowe (PKP SA) sfinalizowały gruntowną modernizację zabytkowego dworca Toruń Miasto. Inwestycja pochłonęła ponad 25,5 mln zł brutto i została sfinansowana środków własnych spółki. Obiekt wzniesiony w 1889 r. w stylu neogotyckim odzyskał dawny wygląd i zyskał współczesne udogodnienia dla podróżnych oraz nowe funkcje komercyjne.
Powrót do korzeni
Budynek przeszedł już wcześniej istotną transformację – w 1938 r. przebudowano go w duchu wczesnego modernizmu z okazji wizyty marszałka Rydza-Śmigłego. Obecna inwestycja przywróciła pierwotny wygląd ustalony na podstawie badań konserwatorskich. Fasada zyskała beżowy odcień harmonizujący z białą stolarką okienną i drzwiową w części dworcowej oraz brązową w budynkach sąsiednich. Nad głównym wejściem od strony miasta zawisł tradycyjny okrągły zegar.
Między dworcem a tzw. starą apteką powstała otwarta poczekalnia letnia. W miejscu częściowo rozebranego budynku, z którego pozostawiono jedynie mur, urządzono przestrzeń z pergolą porośniętą pnączami, ławkami oraz koszami. Zlokalizowano tu również niewielki obiekt mieszczący instalacje telekomunikacyjne do obsługi ruchu pociągów.
Jednym z kluczowych priorytetów PKP S.A. jest zapewnienie pasażerom wysokiej jakości obsługi na dworcach kolejowych. Konsekwentnie realizujemy ten cel, modernizując zarówno duże, reprezentacyjne obiekty znajdujące się w największych miastach, jak i mniejsze dworce. Chcemy, by pasażerowie korzystali z komfortowych, bezpiecznych i bardziej nowoczesnych obiektów, niezależnie skąd wyruszą w podróż – podkreślał Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP SA.
Toruński dworzec w nowej odsłonie
Hol dworcowy pełniący funkcję poczekalni łączy historyczny charakter z nowoczesnością. Na posadzce odtworzono styl i kolorystykę dawnej mozaiki, ściany wykończono płytkami klinkierowymi. Aranżację uzupełniają nowoczesne oświetlenie, ergonomiczne ławki, gabloty z rozkładami jazdy, automaty z przekąskami i napojami oraz elektroniczne tablice informacyjne. Modernizację przeszły także ogólnodostępne toalety.
Obiekt wzbogacił się o funkcje komercyjne. Przygotowano lokal gastronomiczny z odrestaurowanym sufitem, zabytkową drewnianą boazerią oraz pamiątkowym piecem kaflowym, a także lokal biurowo-usługowy. Na piętrze, dostępnym nową windą, powstanie hostel z 9 pokojami z łazienkami oraz pomieszczenia na recepcję. Renowację przeszła także zewnętrzna część sąsiedniej „starej apteki” z powierzchnią handlowo-usługową.
Dworzec dostosowano do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano dotykowe tablice z planem obiektu, oznaczenia brajlowskie oraz ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Budynek wyposażono w rozwiązania proekologiczne: energooszczędne oświetlenie, kurtyny powietrzne, wentylację z odzyskiem ciepła, nową instalację grzewczą oraz zbiornik na deszczówkę. Nad optymalnym zużyciem mediów czuwa system BMS monitorujący pracę urządzeń oraz instalacji. Na południe od dworca powstał niewielki parking, w którego obrębie odsłonięto i odrestaurowano historyczną kostkę. W sąsiedztwie założono nowe klomby.
Według danych UTK w 2024 r. na stacji zatrzymywało się średnio 79 pociągów dziennie, a z usług korzystało 2,1 tys. pasażerów na dobę. Projekt przebudowy opracowała pracownia Transprojekt Gdański, a wykonawcą była toruńska firma PRB „AGAD”.










Inwestycja jest częścią projektu BiT City II realizowanego wspólnie przez PKP SA, Polskie Linie Kolejowe (PLK) i Miasto Toruń.
Fot. PKP SA
Zobacz również: