Centralny Port Komunikacyjny zainaugurował dialog konkurencyjny z potencjalnymi wykonawcami terminala pasażerskiego dla nowego lotniska. W rozmowach uczestniczy 5 konsorcjów zrzeszających łącznie 16 firm budowlanych, z czego 14 to polskie podmioty. Podpisanie kontraktu zaplanowano na 2026 r. Będzie to jeden z najważniejszych kontraktów w ramach całego przedsięwzięcia.
Polskie firmy w centrum uwagi
Spotkanie inauguracyjne odbyło się w siedzibie spółki. Wśród uczestników dialogu dominują krajowe przedsiębiorstwa – stanowią 14 z 16 podmiotów biorących udział w postępowaniu. Wykonawców do dalszych rozmów wyłoniono latem br. Budowa terminala przełoży się na tysiące nowych miejsc pracy oraz pobudzenie krajowego rynku budowlanego. CPK wdrożyło mechanizmy zwiększające szanse wykonawców z doświadczeniem w rodzimych inwestycjach infrastrukturalnych.
Ten i inne zbliżające się kontrakty budowlane to szansa dla polskich firm oraz impuls dla rodzimej gospodarki. Chcemy położyć największy nacisk na repolonizację gospodarki, udział polskich podmiotów, w tym polskich podwykonawców i dostawców – powiedział dr Filip Czernicki prezes CPK.
Przedstawiciele spółki podkreślili, że dialog ma przebiegać w partnerskiej i rzeczowej atmosferze. Oczekują konkretów: informacji o ograniczeniach technologicznych, możliwościach optymalizacji, ryzykach wykonawczych oraz sposobach ich kompensacji. Celem jest wyłonienie partnera gwarantującego terminowe ukończenie prac w ramach ustalonego budżetu przy zachowaniu wymaganej jakości.
Gigantyczna skala przedsięwzięcia
Terminal w pierwszej fazie będzie dysponował powierzchnią użytkową około 450 tys. m² – niemal 3-krotnie więcej niż największy obecnie obiekt w Polsce, czyli terminal Lotniska Chopina (164 tys. m²). Początkowa przepustowość wyniesie 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością zwiększenia jej do 44 mln. Na podróżnych czekać będzie blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą pozwalającą zwiększyć ich liczbę do 170.
Projekt, nad którym wspólnie będziemy pracować, nie jest standardową inwestycją kubaturową – to obiekt krytyczny, o wysokiej złożoności funkcjonalnej i technologicznej, funkcjonujący w środowisku o najwyższych wymaganiach operacyjnych, bezpieczeństwa i niezawodności. Terminal pasażerski CPK będzie jednym z najważniejszych budynków użyteczności publicznej w Polsce. Wpisuje się w nasz najważniejszy cel, czyli otwarcie lotniska w 2032 r. – wskazywał Dariusz Kuś, członek zarządu CPK ds. lotniskowych.
Harmonogram przewiduje tzw. palowanie w 2026 r., zakończenie zasadniczych prac budowlanych najpóźniej w 2031 r. oraz uruchomienie lotniska do końca 2032 r. Wraz z terminalem oddany zostanie pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości (KDP) łączący Warszawę z Łodzią – obecnie trwają prace projektowe, procedury wykupu gruntów oraz pozyskiwania zezwoleń, a w Łodzi ruszyły już roboty budowlane.
Fot. CPK
Zobacz również: