Sektorkolejowy » CPK przekazał PORR plac budowy komory Retkinia dla tunelu KDP w Łodzi

CPK przekazał PORR plac budowy komory Retkinia dla tunelu KDP w Łodzi

pzez Damian

Centralny Port Komunikacyjny przekazał konsorcjum PORR plac budowy komory startowej Retkinia w Łodzi, skąd ruszy drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. To kluczowy element linii kolejowej nr 85, która połączy Warszawę, CPK i Łódź, a w dalszej perspektywie umożliwi szybkie połączenia z Wrocławiem i Poznaniem.

Prace związane z budową tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wchodzą w kolejną fazę. W rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej wykonawca – konsorcjum PORR – przejmie teraz teren, na którym powstanie komora startowa Retkinia. To z niej w drugiej połowie 2026 r. wyruszy maszyna drążąca TBM o średnicy blisko 14 metrów, która wykona tunel o długości około 4,6 km.

Tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią będzie miał długość ok. 4,6 km i średnicę ok. 14 metrów, co oznacza, że stanie się on najdłuższym i o największej średnicy tunelowym obiektem kolejowym w Polsce wydrążonym jednym odcinkiem – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.

Komorą odbiorczą będzie komora Fabryczna w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury. W tunelu znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Na trasie zaplanowano pięć komór ewakuacyjnych, chodniki techniczne oraz pełne wyposażenie w systemy bezpieczeństwa, oddymiania i urządzenia techniczne.

Ze względu na gęstą zabudowę w rejonie inwestycji przewidziano wzmocnienia geotechniczne oraz zabezpieczenia konstrukcyjne dla budynków, m.in. Łódzkiego Domu Kultury, gdzie zakończono już wzmacnianie fundamentów.

Przejęcie przez wykonawcę placu budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości jest kolejnym krokiem przybliżającym nas do uruchomienia w 2032 roku trasy szybkiej kolei między Warszawą, Łodzią i Lotniskiem CPK – mówi Piotr Rachwalski, członek Zarządu CPK.

Budowa tunelu w Łodzi to najbardziej zaawansowany fragment programu Kolei Dużych Prędkości CPK. Oprócz tego trwają prace projektowe i procedury administracyjne wzdłuż całej linii „Y” o długości 480 km. Na odcinku Warszawa – Łódź spółka posiada komplet decyzji środowiskowych i większość wniosków lokalizacyjnych, co pozwala przygotować się do kolejnych etapów inwestycji.

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz