Polskie Linie Kolejowe (PLK) zawarły kontrakt z konsorcjum Budimex SA, Budimex Kolejnictwo SA i Gülermak SA na budowę odcinka Szczyrzyc – Tymbark w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Do połowy 2029 r. powstanie 8 km nowej linii kolejowej nr 622 za 2 mld zł brutto. Trasa poprowadzona przez podgórskie tereny obejmie 2 tunele o długości 3,8 km i 1 km, mosty, wiadukty oraz nowy przystanek Stróża koło Dobrej.
Kontrakt na 46 miesięcy realizacji przewiduje budowę infrastruktury dostosowanej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Inwestycja sfinansowana zostanie ze środków budżetowych.
To ważny moment realizacji projektu „Podłęże-Piekiełko”. Do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim przy modernizacji istniejącej od XIX w. linii kolejowej nr 104. Natomiast dziś podpisaliśmy umowę na budowę linii kolejowej nr 622, zupełnie nowego szlaku, który docelowo stworzy dogodne połączenie kolejowe Krakowa z Limanową i Nowym Sączem – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji w PLK SA.


Odcinek Szczyrzyc – Tymbark stanowi pierwszy element zupełnie nowej linii kolejowej 622, która połączy nową stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark przy modernizowanej linii 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Trasą będą poruszać się składy jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza.
Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami zaprojektowano jako bezkolizyjne. Wykonawca zainstaluje sieć trakcyjną oraz cyfrowy system sterowania ruchem pociągów zgodny z najnowszymi standardami europejskimi.
Nowy przystanek Stróża koło Dobrej otrzyma pełne dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – z pochylnią i ścieżkami naprowadzającymi. Infrastruktura obejmie wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Ze stacji pasażerowie dotrą m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej i Gdowa.
Największa kolejowa inwestycja na południu kraju
Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to kolejny etap projektu „Podłęże-Piekiełko” – największej inwestycji PLK na południu Polski. Równolegle zaawansowane prace budowlane toczą się na pięciu fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 tj. na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale oraz na stacji Limanowa.
W sierpniu pociągi wróciły na pierwszy zmodernizowany fragment od Chabówki do Rabki-Zdroju. PLK mają oddać do eksploatacji kolejne odcinki w najbliższych miesiącach. Do 2030 r. cały projekt połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną, skracając czas przejazdu Kraków – Nowy Sącz do ok. 60 min, a Kraków – Zakopane do blisko 90 min.
Autor: Damian Malesza
Fot. PLK
Zobacz również: