Zabytkowa kolej wąskotorowa w Rogowie otrzymała od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. elementy, które pozwolą utrzymać dobry stan torów. Dzięki pomocy PLK SA możliwe będzie utrzymanie rekreacyjnych przejazdów wąskotorówką. Wysłużony sprzęt kolejowy trafił do technikum w Bydgoszczy i na ekspozycje w Stęszewie koło Poznania, Terespolu i Łącku.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspierają instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków kolejowej techniki oraz promujące wiedzę o kolei. Wyeksploatowane elementy infrastruktury pomagają w edukacji oraz informowaniu o historii kolei.
– Działania związane z zachowaniem tradycji i historii kolei oraz propagujące wiedzę o kolejnictwie są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność, przekazując zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej. „Wysłużony” sprzęt zyskuje drugie, nie mniej ważne, życie i pomaga przyszłym pokoleniom poznać historię kolei – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. regularnie przekazują darowizny instytucjom, które utrzymują zabytkowe połączenia lub gromadzą przedmioty informujące o historii kolei. Współpracujemy też ze szkołami, a przekazywany sprzęt ułatwia naukę i przygotowanie przyszłych kolejarzy. Taki charakter mają obecne darowizny dla kolei wąskotorowej w Rogowie i Technikum Kolejowego w Bydgoszczy – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dzięki PLK SA Muzealna Kolej Wąskotorowa utrzyma przejazdy historycznych pociągów na trasie Rogów – Rawa – Biała. To istotna korzyść dla mieszkańców i turystów. Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych w Rogowie, zajmująca się wąskotorówką, otrzymała materiał, m.in.: szyny, łapki, podkładki żebrowe i wkręty, które pozwolą na wymianę wyeksploatowanych elementów toru. Elementy torów to już kolejna darowizna od PLK SA dla Fundacji. W poprzednich latach organizacja otrzymała kształtową tarczę zaporową czy rogatki mechaniczne. Wybudowana w 1915 roku kolej jest najdłuższą czynną koleją wąskotorową w Polsce. Pociągi kursują od kwietnia do września oraz na zamówienie. W 2022 r. Kolej przewiozła przeszło 18 tys. pasażerów.
Kolej na edukację i prezentację
Technikum Kolejowe im. Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy otrzymało od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. semafor kształtowy z 1945 r. Urządzenie zdemontowane podczas prac na stacji Toruń Wschodni wzbogaci szkolne zasoby dydaktyczne i pomoże uczniom w przygotowaniu do zawodu. Po renowacji semafor stanie przed siedzibą szkoły, która kształci na kierunkach: technik transportu kolejowego, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik budownictwa kolejowego oraz technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.
Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa w Poznaniu zyskało dźwignię sygnałową z nastawni na stacji Lipowa Tucholska. Urządzenie z 1930 r. zostało umieszczone w izbie muzealnej w Stęszewie koło Poznania. Sprzęt z linii Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port wzbogacił ekspozycję urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zwiedzający izbę pamięci Stacja Stęszew mogą własnoręcznie sprawdzić działanie dźwigni. To trzecia darowizna PLK SA dla Stowarzyszenia. Organizacja otrzymała już m.in. nastawnicę mechaniczną ze stacji Poznań Wola.
Miejski Ośrodek Kultury w Terespolu otrzymał aparat blokowy czterookienkowy i semafor kształtowy dwuramienny z 1963 r. Urządzenia ze stacji Biała Podlaska wzbogacą zbiory Prochowni Terespol – jednego z ogniw Twierdzy Brzeskiej z 1913 r., w której mieści się lokalne mini-muzeum. Sprzęt PLK SA zostanie umieszczony w sali historii Kolei Warszawsko-Terespolskiej i przy zabytkowej bocznicy z 1888 r. W tym roku zbiory muzeum zasiliły już aparat blokowy dwunastookienkowy z 1955 r. oraz aparat blokowy czterookienkowy z 1928 r. oraz tarcza manewrowa.
Katolickie Stowarzyszenie Kolejarzy Polskich pozyskało semafor kształtowy z 1943 r. Urządzenie ze stacji Łąck stanęło przed bramą Ośrodka w Łącku koło Płocka, gdzie organizowane są wakacje dla kolejarskich rodzin oraz osób z niepełnosprawnościami.
Darowizny – atrakcje, historia, edukacja
W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ponad sto razy przekazały darowizny instytucjom, które dbają o historię kolei. Tylko w tym roku PLK SA przekazały m.in. do Muzeum Lwowa i Kresów Wschodnich w Kuklówce Radziejowickiej k. Grodziska Mazowieckiego 30 metrów toru. Do 10 Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej trafiły tory zdemontowane podczas modernizacji linii Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer. Nieużywane elementy są doskonałym materiałem szkoleniowym dla saperów.