Ferie zimowe to wymagający okres dla SOK
Straż Ochrony Kolei pracuje wyjątkowo intensywnie w okresie ferii zimowych, w celu zapewnienia możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Na stacjach i przystankach kolejowych, w otoczeniu mostów oraz wiaduktów rozdysponowano więcej funkcjonariuszy SOK. Ferie zimowe to okres, w którym dużo większa ilość dzieci i młodzieży decyduje się na podróżowanie pociągami. Warto podkreślić, że każdego dnia ok. 400 patroli nadzoruje przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Działania mają charakter prewencyjny.
Sprzęt wykorzystywany przez funkcjonariuszy SOK
W codziennej pracy funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei wykorzystują m.in.:
- mobilne centra monitoringu – są to specjalne samochody, które są wyposażone w kamery stacjonarne oraz kamery przenośne, umożliwiają one pracownikom SOK szybsze reagowanie oraz kilkukilometrowe obserwacje linii kolejowych
- noktowizory – umożliwiają obserwacje po zmroku
- termowizory – specjalistyczne urządzenia optyczne, które wykorzystują pasmo podczerwieni, rejestrują promieniowanie cieplne, co umożliwia prowadzenie obserwacji po zmroku
W patrolowaniu tras kolejowych pomagają specjalnie wyszkolone psy.
Współpraca Straży Ochrony Kolei z innymi służbami
W celu zwiększenia efektywności działań podejmowanych przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei współpracują oni z m.in.:
- Strażą Graniczną
- Policją
- Żandarmerią
Pozwala to na zwiększenie liczby patroli na obszarach, gdzie istnieje możliwość łamania podstawowych zasad bezpieczeństwa. Ponadto patrole Policji oraz SOK kontrolują większą ilość przejazdów kolejowo-drogowych, przy czym zwracają szczególną uwagę na zachowania kierowców.
Należy pamiętać, że użytkownicy kolei mogą całodobowo skorzystać z funkcjonującego numeru alarmowego Straży Ochrony Kolei: 22 474 00 00. Pod tym numerem można zgłaszać zdarzenia, w których są łamane przepisy na stacjach i przystankach kolejowych oraz na pozostałych obszarach kolejowych. Pracownicy SOK interweniują w przypadku wszystkich zgłoszeń.
Autor: Damian Malesza
Fot. Straż Ochrony Kolei