Sektorkolejowy » Wystartowała budowa linii kolejowej dużych prędkości, która połączy Stambuł z Bułgarią

Wystartowała budowa linii kolejowej dużych prędkości, która połączy Stambuł z Bułgarią

pzez Damian

Budowa linii kolejowej, która połączy Halkali pod Stambułem z granicą Bułgarii, będzie kosztowała ok.  553 mln euro. Nowe połączenie obsłuży kolejowy ruch towarowy pomiędzy Unią Europejską a Chinami.

Ogromna inwestycja przyniesie wiele korzyści w ruchu pasażerskim i towarowym

Długość nowej linii kolejowej łącząca znajdujące się pod Stambułem Halkali z Kapikule w Bułgarii to aż 229 km. Pociągi pojadą tamtędy z prędkością sięgającą 200 km/h. Zakres prac w ramach tej inwestycji jest bardzo rozbudowany, gdyż zawiera wykonanie:

  • 63 estakad
  • 2 wiaduktów
  • 33 mostów kolejowych
  • 52 przejść podziemnych

Po zrealizowaniu wszystkich robót w ramach tego przedsięwzięcia czas obsługi pociągów pasażerskich ulegnie skróceniu o ok. 2h. Ponadto wzrośnie jego przepustowość z 600 tys. do nawet 3,4 mln osób rocznie. Nowa linia kolejowa będzie wykorzystywana także przez pociągi towarowe. Połączenie ma umożliwić pokonanie europejskiego odcinka Turcji do granicy z Bułgarią ok. 4,5h szybciej (3,5h, zamiast dotychczasowych 8h). Zgodnie z zapowiedziami tureckich władz ruch towarowy na tej linii zwiększy się z 1,53 mln ton do 9,6 mln ton w skali roku.

„Turcja znajduje się na skrzyżowaniu, który łączy światowe zasoby surowcowe i ośrodki gospodarcze. Oznacza to, że transport tranzytowy między Azją a Europą odbywa się za pośrednictwem sieci transportowych naszego kraju o zrównoważonej, nieprzerwanej i rosnącej przepustowości” – mówił Adil Karaismailoglu, turecki minister transportu i komunikacji podczas uroczystego spawania pierwszego fragmentu nowej linii.

Współpraca na linii Turcja – Unia Europejska

Inwestycja o wartości  ok. 553 mln euro jest realizowana przy wsparciu Unii Europejskiej. Projekt jest realizowany z wykorzystaniem środków unijnych w wysokości ok. 275 mln euro. Nowa linia kolejowa ma spełniać wymagania sieci TEN-T oraz będzie wyposażona w obiekty, które będą służyły do obsługi pasażerskich pociągów dużych prędkości oraz międzynarodowych pociągów intermodalnych. Warto dodać, że turecki rząd deklaruje podniesienie funduszy na inwestycje związane z transportem o 60% w 2023 r. Turcja chce także zwiększyć udział kolei w transporcie towarowym z obecnych 5% do aż 22% w 2053 r.

Turcja istotnym elementem kolejowego transportu towarów między Azją a Europą

Linia kolejowa dużych prędkości Halkali – Kapikule ma kluczowe znaczenie dla kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku. W związku z konfliktem, który toczy się na Ukrainie, zmniejszył się tranzyt towarów przez Rosję, dlatego wiele państw wykazuje duże zainteresowanie odcinkiem, który biegnie przez Turcję. Nowa linia kolejowa ma wyjątkową szansę, by stać się kluczową bramą do Europy, jeżeli chodzi o transport kolejowy.

„Turcja znajduje się na skrzyżowaniu, które łączy światowe zasoby surowcowe i ośrodki gospodarcze. Oznacza to, że ruch towarowy między Azją a Europą będzie odbywać się za pośrednictwem sieci transportowej naszego kraju” – podkreślał Adil Karaismailoglu.

Do tej pory korytarz środkowy był wykorzystywany do transportu towarów pomiędzy krajami Azji Środkowej a Turcją. W ubiegłym roku przewieziono tamtędy  25 tys. TEU (jednostka miary pojemności, jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp — przyp. red.), natomiast według szacunków przepustowość tego szlaku ma wynieść ok. 50 tys. TEU. W najbliższych latach Turcja chce wybudować łącznie 5147 km nowych linii kolejowych, które będą spełniały standardy szybkich, międzynarodowych magistral transportowych. Sektor kolejowy rozwija się w tym państwie bardzo dynamicznie. Turcja może stać się krajem — hubem na euroazjatyckich, kolejowych szlakach transportowych, jeżeli wykorzysta szanse i spełni stawiane przed nią wyzwania.

Autor: Damian Malesza
Fot. rayhaber.com

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz