Metro Warszawskie sp. z o.o. z końcem grudnia ogłosiła przetarg związany z wymianą jednego toku szynowego w tunelu pierwszej linii stołecznego metra. Prace mają być przeprowadzone na 29 odcinkach, których łączna długość to ponad 7,6 km. Realizacja robót przewidziana jest na lata 2022–2023.
Szyny metra do wymiany
W dokumentacji przetargowej zamawiający podaje, że nowe szyny 60E1 mają być wyprodukowane ze stali R350HT. Dodaje, że prace związane z realizacją zamówienia „nie mogą zakłócać funkcjonowania pociągów. Wykonawca zobowiązany jest realizować przedmiot zamówienia w sposób zapewniający wymianę co najmniej 120 m szyny podczas 3-godzinnej przerwy technicznej w tunelu metra, oddając każdorazowo tor do eksploatacji wraz z szyną prądową z zachowaniem ich parametrów eksploatacyjnych”.
Prace mają być prowadzone w nocy, tak aby nie było konieczności wstrzymywania kursów pociągów metra. Możliwe będzie jednak ograniczenie prędkości ich jazdy.
Etap pierwszy prac obejmuje wymianę 3905 metrów szyn w roku 2022 na 13 odcinkach o długościach od 20 do 360 m. Drugi etap, przewidziany na rok 2023, dotyczy wymiany 3701 m szyn na 16 odcinkach mierzących od 46 do 320 m.
Kryterium oceny oferty w 100% stanowi cena. Zainteresowane firmy mogą składać swoje propozycje do 17 stycznia br.
Pierwsza linia metra w Warszawie ma 23 km długości. Znajduje się na niej 21 stacji zlokalizowanych pomiędzy osiedlem Kabaty na Ursynowie a Młocinami w dzielnicy Bielany. Przejazd całej linii przy prędkości 80 km/godz. zajmuje 39 min. Budowa metra rozpoczęła się w 1983 r. 12 lat później, w 1995 r., mieszkańcom stolicy udostępniono 11-kilometrowy odcinek od stacji Kabaty do stacji Politechnika. W kolejnych latach stopniowo oddawano kolejne stacje, a dopiero w roku 2008 pierwsza linia została otwarta na całej długości. W planach jest jeszcze dobudowanie dwóch stacji na tej linii – Plac Konstytucji i Muranów.
Autor: Agata Sumara
Fot. Wikipedia