Sektorkolejowy » Wrocław: Zajezdnia Borek zostanie rozbudowana. Koszt inwestycji to 42,5 mln zł

Wrocław: Zajezdnia Borek zostanie rozbudowana. Koszt inwestycji to 42,5 mln zł

pzez Adrian

Po zakończeniu wszystkich prac obiekt, który znajduje się przy ul. Powstańców Śląskich 209 we Wrocławiu, pomieści aż 130 tramwajów. Remont nie wpłynie na funkcjonowanie zajezdni. Prace budowlane w ramach tej inwestycji mają potrwać 14 miesięcy.

W wakacje przed zajezdnią tramwajową Borek wymieniono rozjazdy. Wkrótce zajezdnia Borek będzie mogła pomieścić więcej pojazdów (aktualnie jest miejsce na 100 składów). Warto przypomnieć, że MPK Wrocław sukcesywnie rozszerza swój tabor – trwają dostawy 46 tramwajów Moderus Gamma 2 (ich wartość to 372 mln zł). Ponadto spółka podpisała umowę na zakup 24 pojazdów produkowanych przez bydgoską Pesę. Dzięki opcji ich pula może zwiększyć się do 40 nowych tramwajów (łączny koszt to ok. 338 mln zł).

Wcześniej planowano budowę nowego obiektu przy ul. Szczecińskiej na Nowych Żernikach. Ze względu na wybuch pandemii koronawirusa, która diametralnie zmieniła sytuację na rynku budowlanym. Pomysł ten nie doszedł do skutku. W rezultacie rozbudowę i modernizację przejdzie zajezdnia Borek.

„Rozpoczynająca się inwestycja to konsekwencja decyzji, która zapadła dwa lata temu: rezygnacji z budowy nowej, dużej zajezdni na Złotnikach. Tramwaje, które zamówiliśmy i właśnie do nas docierają, tutaj znajdą swój nowy dom” – powiedział wiceprezydent Jakub Mazur podczas rozpoczęcia prac budowlanych na Zajezdni Tramwajowej Borek.

„Zakup nowego taboru musi znaleźć odzwierciedlenie w bazie, w której będziemy mogli przechowywać, remontować, utrzymywać nowe tramwaje, które mają służyć mieszkańcom Wrocławia” – dodał.

W ramach rozbudowy zajezdni Borek:

  • powstanie 1 km nowych torów wraz z 26 rozjazdami i zwrotnicami
  • zmodernizowane zostaną istniejące już torowiska (w obrębie zajezdni)
  • powstaną nowe przyłącza zasilające zajezdnię w media (prąd, woda, ciepło, kanalizacja)
  • powstanie 840 m2 terenów zielonych
  • zbudowany zostanie ekran akustyczny o długości 215 mb i wysokości 4,8 metra
  • zmodernizowana zostanie sieć trakcyjna

Jest również opcja budowy nowej hali obsługi codziennej tramwajów, gdzie powstaną 4 stanowiska, hali magazynowej, nowego budynku dla pracowników biurowych i nowych wiat – magazynowej, rowerowej oraz wózki tramwajowe. Aktualnie trwa modernizacja zajezdni tramwajowej Gaj.

„Dziś rozpoczynamy przebudowę tej zajezdni, ale zmodernizujemy również dwie pozostałe. Na zajezdni Gaj prace już trwają; pięć milionów złotych kosztuje modernizacja tamtejszej hali. Później przejdziemy do Ołbina, zajezdni najtrudniejszej, historycznej. Chcemy z niej zrobić funkcjonującą perełkę. Miejsce, gdzie będziemy bezpiecznie dbać o tramwaje i jednocześnie, gdzie będziemy pokazywać kolejnym pokoleniom historię tramwaju elektrycznego we Wrocławiu” – podkreślał prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.

Dzięki modernizacji obiektu przy ul. Powstańców Śląskich 209 we Wrocławiu zwiększy się także ilość stanowisk przeglądowych przystosowanych do obsługi nowego taboru, który został zakupiony w ostatnich latach.

Wykonawcą modernizacji zajezdni Borek jest wrocławski Zakład Sieci i Zasilania.

O modernizacji zajezdni tramwajowej Gaj pisaliśmy TUTAJ.

O remoncie przejść przez torowiska we Wrocławiu pisaliśmy TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Wrocław / facebook

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz